Tarian Poco-Poco Haram?

Penulis: wanmus Kategori: E-mail | Haram | Kristian | Tarian Tarikh: 21 August 2009 | 189 komen

Tarian poco-poco yang glamer sekarang ni ditarikan sebagai senam aerobik dikatakan haram..Betul ke? Tarian yang dikatakan berasal dari Indonesia ni rasanya ada je kat kursus atau program rasmi. Siap masuk TV lagi aritu. Tapi ada jugak kata bukan dari Indonesia..so dari mana?

Saya sebenarnya dapat satu email dari rakan sekolah mengatakan tarian poco-poco atau pocor-pocor atau pocoh-pocoh ini adalah haram sepertimana yoga yang difatwakan haram. Bacalah email di bawah ni:

Assalammualaikum.

Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2
kerajaan ketika manghadiri kursus.

Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.

Mungkin kita x perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.

So, betul ke? sebab yang asal memang nampak sangat bentuk salib (pergerakan membentuk huruf t atau salib seperti video di atas tu), cuma yang edited tu dah larilah sikit (seperti video poco-poco oleh JKM tu). Tapi tak tahulah.. Apa pandangan korang? komen sikit kat bawah ni..



  1. baloot

    pelik jugak. dah tahu tarian daripada indon tapi jadi tarian rasmi negara malaysia. tentang pasal bentuk salib tu, aku no komen. tak tahu pun asal usul tarian ni.

    yang pasti, kenapa negara malaysia yang sememangnya lebih maju daripada indon amik tarian diorang untuk jadi tarian rasmi. ini yang penting sebenarnya menjadi persoalan. hee..

    walau apa pun, semuanya atas niat kita. kita ubah sikit tarian tu supaya tak nampak macam berbentuk T (atau salib). jadi aku rasa tak salah untuk buat tarian ni. klau kita ikut 100% macam tarian poco-poco yang berbentuk salib tu, maka bagi pendapat aku, salah lah.

    kalau tak tahu apa2, kita tak salah. kalau dah tahu, kenalah ubah kan.
    tak gitu wanmus? :)

    p/s: tak tahu pulak rupanya jomhosting.net tu wanmus punya.. hee.. tahniah bro..

    [Reply]

    aku Reply:

    poco-poco asal filipina bukan indonesia bro. Tapi tarian nie dipopulerkan oleh orang KRISTIAN Indonesia. anyway gua orang Jawa Pontian johor. memamng negara kita maju but semua etnik dance “MELAYU” kita semua asal dari INDONESIA. EVEn kita melayu pun asal sana..PEace.

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    asal filipina ka? ntah la.. yg setahu aku.. dh makin menular ke malaysia..

    [Reply]

    yana Reply:

    saya pun tahu sangat pasal asal usul poco poco ni, tapi kalau btl lah tarian ni dipopularkan oleh org kristian, x jadi masalah…tapi yang saya pasti tujuan di popularkan bukan untuk tujuan keagamaan..just for fun…relex lah…

    [Reply]

    matt Reply:

    poco-poco haram sbb pengasas xtian, what about other dances? breakdance, hip hop, reggae, punk dan ntahapahapalagitah sapa plak pengasasnya =x??? lagi satu ada ke tarian yang halal??

    p/s what about music????

    [Reply]

    zaid Reply:

    ianya haram bukan sbb pengasasnya kristian, tp dance ini digunakan dlm slh satu upacara keagamaan org kristian filipina selepas diorang habis smyang hari ahad tu.. psl music jika ia melaghakan maka haramlah ia, tp jika ia mendekatkan kita pd allah, atau menenangkan jiwa kita yg tgh stress teramat, maka diharuskan musik itu.. contoh: nasyid maher zain, dll, soundtrack yg mendamaikan, yiruma dll.. sama2 kita membaiki diri dan ummat..

    [Reply]

    muhamad adi Reply:

    ape plk melayu asal dr sana! dulu pn tanah melayu asal2 pn dah ade orang melayu. jgn bangga sangat keturunan tu.. tengok skrg ni ade org indon suke ngan org melayu malaysia? utk makluman diaorg kutuk kita. x tgk internet ke???

    [Reply]

    Aman 80 Reply:

    Tarian poco-poco lebih kepada aktiviti kelembutan tubuh badan. Yang aktif lebih kepada angota badan yang kecil-kecil sahaja. Poco-poco tidak boleh disamakan dengan senamrobik.Dulu ada aktiviti senaman daripada Johor, tetapi kenapa itu tidak dipopularkan..jangan ambik dari negara luar semata2…

    [Reply]

    panas Reply:

    sy org kristian, tiap minggu sembahyang kt gereja tp tak pernah pun dibuat poco-poco dlm upacara sembahyang.dari mana diorang nampak org kristian menari poco-poco dlm gereja. sy rasa dia ni pernah pergi gereja kot. tp kalau main serkap jarang jgn buat nnt dilaknati….SY SEBENARNYA TAK SUKA TARIAN POCO-POCO BIAR 1 MALAYSIA SUKAKANNYA SBB NAMPAK MCM TARIAN BODOH

    [Reply]

    gurl Reply:

    kalau lah hanya kerana poco2 ni ada unsur kristian ia di haramkan (4 penjuru, ala2 salib) kenapa tanda tambah (+), simpang 4, huruf T tak di haramkan? tak masuk akal langsung.. cuba compare kan tarian poco2 dan kuda kepang. Kan ke tarian kuda kepang tu ada unsur ritual. nak kena ada bomoh, nak kena bagi makanan kat penjaga kuda tu, nak kena pantang ni, pantang itu (cari lah sendiri tentang taria kuda kepang ni kalau tak percaya)

    [Reply]

  2. Zon Artis

    tarian berhantu ni sbb tu smpai skrng tarian ni masih digemari ramai. huhu.. (joking je). actually, pernah gak dgr yg tarian poco2 ni haram (tahun lps lg) tp memandangkan ianya masih tak sahih samada fakta tu betul atau tak, aku no comment cuma memang dah tak follow lg tarian ni..

    [Reply]

    tashacherry Reply:

    btul jga kata awk…^_^

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    betoi2.. senang cita xyah la ikut tarian ini.. selesai masalah..

    [Reply]

    sharifah kharidah binti syed abdullah Reply:

    salam … tpi kte kne ikt niat .mse mnri 2 jgnlah terigtkan salib 2. niatkan lah nk snmn ke or suka ria.

    [Reply]

    Aisyah Reply:

    Tp harus di ingat, niat tidak sekali kali menghalalkan cara atau lebih tepat lagi syariat. Wallahualam..

    [Reply]

    lu fikirlah sndri Reply:

    salam..tpi kne ikt niatlah.mse mnri 2 jgnlah terigtkan salib 2.niatlah 4snmn ke 4 suke2. but i am not sblh kan negra org

    [Reply]

    alayubi Reply:

    klu dh alim ulama’ mngtakan poco2 2 haram..kte ni yg ilmu pn sdkit gle..xpyh la nk bgkang2 n prthankan smata2 nk jgk wak poco2 2..kte org islam dlrang sma skli tru org bkn islam duk wak..lbih2 lgi prkara yg brasal utk keagaamaan mreka..klu di jamaica..trian poco2 ni eaorg wak utk puja roh n ad dlm krstian jgk..so..kte 100% la tlak trian poco2 ni..dont try this

    [Reply]

    Nina SRDPSUT II Reply:

    Engkau Pernah Kali menari Poco2 ?…

    [Reply]

  3. alone

    kalau dah tau haram, tinggalkan saja. banyak lagi benda halal dan berfaedah yang boleh kita buat.

    [Reply]

    tashacherry Reply:

    btul tu…bjak jga kau ni…

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    sudah semsetinya..
    kalau nk sihat sgt.. jogging ja.,. hihi

    [Reply]

  4. wanmus

    @baloot: yup. memang pelik.tapi kalau ubah takpelah kot. kalau dah tahu, baik tinggalkan. Thanks bro :)

    @Zon Artis: sama-samalah kita berfikir yang mane terbaik, betul x bro?

    @alone: amar makruf, nahi munkar

    [Reply]

  5. hanafi

    apa pun kita kena silidik dulu asal usul sesuatu perkara tu adakah ianya datang dari musuh Islam. Sekiranya benar apa yang dikatakan sepatutnya ianya tidak diamalkan di negara Malaysia yang majorotinya beragama Islam

    [Reply]

    WILLY Reply:

    kristian musuh islam ke?? hati2 dgn perkataan mu itu… :)

    [Reply]

    wolly Reply:

    mcm la agama kristian 2 jhat sngat..musuh agma islm? rmai org krstian kat malaysia ny..apa pn, JGN MNHAKIMI krna kmu bukn MAHA BERKUASA..

    [Reply]

  6. wanmus

    @hanafi: tu yang saya bincangkan disini..jika betul, samalah kita jauhi..

    [Reply]

  7. kikien

    aku penah wat tarian nih. n ble piker alek, step dye mmg m’bntuk tnde salib.

    mngkin de yg kate,ikot niat la.

    klau nk snman myb bley.

    but cbe pker alek.

    mcm yoga.d fatwa kn haram.

    sbb de unsur2 hindu.

    same la ngn poco2 nih.

    ta leh tolak tepi.harus d pndng siyes.

    [Reply]

  8. wanmus

    @kikien: harap ada pihak agama yang kaji benda ni

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    betoi tu..
    bukan depa hnya anggap tarian utk brhibur smata mata. tu x ada tindakan..

    [Reply]

  9. JHafiz

    nice onfo.. thx bro.. wah saspen ni….

    [Reply]

  10. wanmus

    @JHafiz: info penting perlu dikongsikan bersama

    [Reply]

  11. tiputapibenar

    Tak tentu halal haram, dan buat keputusan membuta tuli.
    Sama la macam kes minyak wangi beralkahol, ramai jadi pak turut mengikut je tak pakai minyak wangi yang ada alkahol, padahal ianya dibolehkan. JAKIM dah siap bagi keterangan.
    http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf/92be69fae3f225c0482567f1005a8e7b/be3fb58b35f68a150025736b00163a5e?OpenDocument

    Sekarang keluar lagi isu yang seakan2 serupa.

    Orang Melayu kita suka jadi pak turut, dan informasi kalau boleh semua nak disuap. Kenapa tak proaktif untuk cari maklumat dahulu?

    It’s just a dance la.

    Buat penyelidikan dahulu…. baru buat keputusan, bukan orang lain yang sesuka hati buat keputudan untuk kita.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Line_dance

    [Reply]

    e-na Reply:

    yerp btul tu, jgn la smpai tksub kn??
    thnkx~~~

    [Reply]

    tashacherry Reply:

    takutnya gambar awak tu macam nak makan orang je…

    [Reply]

    lalala Reply:

    it just dance..aku menari tak de fikir mcm tu..kalau mcm tu haram ja lah penggunaan huruf “t”..tu cross..pelik!

    [Reply]

    Yazier Reply:

    Betul tue. Ia sememangnya cuma sesuatu tarian yang diamalkan untuk memenuhi fitrah jiwa manusia iaitu menyihatkan badan. Tarian ini mendapat sambutan mungkin kerana Step die yang mudah diikuti oleh semua golongan. Innamal amalu bin niatt. Sabda nabi. Apa2 sahaja amalan baik yang disertakan dengan niat adalah bakal diberi ganjaran oleh Allah S.W.T. Jadi soal kita mengikut org filipina pnye tarian sebelum diowng smbhyang tue tak timbul. [Harap dapat kemukakan bukti sahih yg tarian nie dr filipina.] Asalkan kita buat tue untuk menyihatkan badan. Kok kita niat sbb nk buat cross(salib) barulah berdosa. Kalau orang kafir nak merosakkan akidah umat islam dah lama dah diowng buat dah~ Tapi yang pasti bukan dengan cara ini. Tambahan lagi bila kita bercakap tentang senam yoga, kita tak boleh nak samakan dengan poco2. Kerana ia diharamkan kerana kandungan spiritual yang diselitkan mencapai sesuatu tahap. Itu baru bertentangan dengan Islam kerana ia telah melampaui konsep khusyuk solat. Wallahua’lam harap perkara ini jelas JZK

    Yazir. 19 tahun.

    [Reply]

    i am Reply:

    awww~bagusnya awak kan,siap ada link lagi kan.hehe..link mana awak google tu??awak tahu ke link wikipedia yang awak bagi tu asal dari mana??adakah maklumat dia betul,sumbernya betul??maklumat tu xpernah berubah atau tu maklumat asal???heeee~kita nak bercakap jgn sebarang cakap,nak membangkang jangan sebarang bangkang,nak bangkang biar dengan ilmu..jgn la amek info men copy paste aje ye dak??da tu sebarkan kat orang laen dengan info yg kita belum tahu betul atau tidak :) hehe sekadar pendapat…

    [Reply]

  12. wanmus

    @tiputapibenar: aduss…harap paham ye dengan tanda soal tu.maksudnya satu pertanyaan yang belum ada kepastian lagi. saya tulis post ni untuk berkongsi tentang pandangan yang saya dapat.so sapa2 tahu tentng kebenarannya, silalah reply..

    [Reply]

  13. ummi

    sayalah org yg paling gumbira kalau betul keluar fatwa tarian ini diharamkan..tak tau apa yg syoknya tarian ini yang dok di tergila2kan sgt oleh mak2 datin dan kakitangan kerajaan khususnya..saya isteri pegawai kerajaan yg memang membenci budaya ini. Sebab kegilaan mereka terhadap tarian ini sampai ke satu tahap kita yg tak berminat utk join (ada yg tak reti atau segan sbb kadang2 bercampur jantina) dipulaukan.
    Saya amat2 berdoa ianya diharamkan

    [Reply]

    skudap Reply:

    setuju dengan UMMI, di kalangan pegawai kerajaan termasuk tentera dah jadi macam kemaruk dengan poco poco pulak.

    [Reply]

  14. wanmus

    @ummi: betul jugak tu. kalau nak senamrobik, senamrobik jelah..tapi kekadang syok jgk..hehe..ntahlah..

    [Reply]

  15. GiLoCatur

    dari segi hukum saya tidak pasti halal ke haram. biar orang yg pakar dan arif yg menentukan.

    tetapi apa yg ingin saya kongsi ialah tentang sedikit penyelidikan yg saya buat tentang tarian poco-poco ini. sewaktu bertanya Mr Google tentang asal usul poco poco dance, saya amat tertarik tentang apa yg saya jumpa di http://books.google.com.my/books?id=_lmFzFgsTZYC&pg=PA356&lpg=PA356&dq=poco-poco+dance+origin&source=bl&ots=N6LrrpSqn8&sig=pZIF17pkNqmEr1P49V2vBArNaPE&hl=en&ei=48WWStDCCMyJkQXQr_i4DA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10#v=onepage&q=poco-poco%20dance%20origin&f=false

    ia merupakan satu bentuk cult di jamaica yg bercirikan Afrika dan agama Kristian. mereka menari mengikut bulatan berlawanan jam diikuti gendang khas. memang bentuk tarian yg berasal dari indonesia atau yg dibuat di negara Malaysia berlainan tetapi kesamaan perkataan cuma berbeza dari sebutan dan ciri-cirinya yang perlu diberi perhatian.

    tidak mustahil tarian poco-poco yg berasal dari indonesia itu yang ditiru di Malaysia adalah jelmaan atau diolah dari POCOMANIA dari jamaica tersebut.

    wallahua’lam

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    wahh.. mmg info yg berguna..
    boleh dikaji lgi ni ttg asal usul tarian ni..

    [Reply]

  16. wanmus

    @GiLoCatur: wah satu info yang berguna. thanks

    [Reply]

  17. wanwma

    Kalau nak kata ia membentuk salib dan sebab itu ia haram, pandangan ini tak kukuh langsung! Ada banyak lagi tarian lain, silat pun langkahnya lebih kurang sama iaitu 4 penjuru. kanan kiri depan dan belakang. Ia mungkin hanya kebetulan…

    Menghalalkan perkara yang haram dosa besar hukumnya. Mengharamkan benda yang halal pun haram hukumnya. Kita bukanlah orang yang berhak menjatuhkan hukum. Jika tau akan propaganda yang dilancarkan oleh orang kafir untuk merosakkan kita, maklumkan kepada majlis bekernaan untuk ditetapkan hukum. Jangan jatuhkan hukum sendiri pengikut pandangan kita sahaja. Ia perlu dikaji dan disiasat.

    Namun, sesuatu yang tiada kepastian akan hukumnya akan jatuh sebagai ‘gharar’ iaitu tiada ketentuan. Dan ‘gharar’ hukumnya adalah haram! Sama juga sesuatu yang kita was-was, walaupun sesuatu itu halal pada dasarnya, tapi kerana kita was-was, maka ia haram buat kita. Tidak untuk orang lain.

    Saya tidak menyokong tarian Poco-poco atau sebarang tarian lain. Kerana ia mengundang kelalaian, apatah lagi dengan tarian oleh wanita-wanita yang begitu menggoda. Ini jelas haram hukumnya. Tidak perlukan dalil lagi melainkan tarian itu hanya dilakukan dirumah, atau berasingan lelaki dan wanita.

    Namun, untuk menjatuhkan hukum tarian Poco-poco adalah haram secara total bukanlah hak saya atau hak anda. Sekadar email yang tiada bukti sahih, bagaimana kita boleh percaya? Pun begitu, apabila kenyataan itu dikeluarkan, kita perlu berhenti melakukannya kerana ia mula menjadi sesuatu yang tiada kepastiannya. Apa yang boleh kita buat ialah menunggu penetapan dari Majlis Fatwa Kebangsaan!

    [Reply]

    Kamil Rashid Reply:

    “Sesiapa yang meniru sesuatu kaum, maka dia di kalangan
    mereka” (Riwayat Abu Daud, sahih)

    [Reply]

    Kamil Rashid Reply:

    renung-renungkan lah.
    Sekarang ni pun, banyak perkara haram dijadikan halal, perkara halal diharamkan. Kiamat sudah hampir.

    [Reply]

    Sharril Uzaini Reply:

    Assalamualaikum n salam sejahtera…
    saya bersetuju kalau tarian ini tidak nharam hanya gara2 pergerakan asal-usulnya membentuk salib…bro/sis..pikir dululah,saya dulu prnh bljar silat cekak asli pergerakan sama spt salib…knape dr dlu x keluar fatwa haram dan diharamkan?tetap jugak org msh buat…selagi niat tu hanya untuk riadah saya rasa x jadi masaalah…kalau yoga boleh kate haram sebab ada unsur2 spiritual hindu…tapi kalau niat untuk senaman aje x salah…jangan je pakai jampi2 or mantera2 yang bersifat ketuhana@menyembah tuhan yg lain dari ALLAH itu baru haram…

    kalau cume stakat tarian yg hanya hiburan yg tak mengghairahkan kpd larangan islam spt menghina tuhan@ALLAH,memuja selain dari ALLAH,memakai pakaian seksi atau ketat ketika tarian/menjolok mata x kire lelaki or peremuan…x berpeliuk2an walaupun muhrim sendiri kerana itu kurang sopan dan blh menimbulkan syahwat…ada arak & mabuk2an…itu baru SAH HARAM kalau ada unsur2 yg saya sbutkan tadi…so,lu fikirlah sendiri n jgn nak pandai2 buat undang2 sendiri selagi satu dunia ulama’ islam belum mensahihkan keharamannya…sekian terima kasih…

    [Reply]

    izan Reply:

    saya setuju dgn pendapat encik ruzainni.Pokok pangkalnya hati. apa tujuan kita buat senaman tersebut?

    [Reply]

  18. wanmus

    Alhamdulillah..makin ramai terbuka bab ni..saya sekli lagi nak menegaskan yang saya tak sesekali mengatakan poco-poco itu haram atau halal..ia hanyalah sekadar berbincang. dan harap tiada orang buat hukum melainkan yang telah dipersetujui majlis syarak

    [Reply]

  19. afar1405.blogspot

    salam

    saya nak mintak izin ambil artikel tarian poco2 untuk blog saya.mg akan dimanfaatkan bersama…terima kasih

    [Reply]

    tashacherry Reply:

    huhhh….?

    [Reply]

  20. wanmus

    Wsalam. boleh amiklah cuma tolong maklumkan yang bahawa ianya bukan fatwa tapi andaian orang lagi..

    [Reply]

  21. zwitterion

    salam
    saye pn baru je dapat sms pagi ni yang kate poco2 ni haram..anyway btul jugak yg kate kite ni kan malaysia.kita ada budaya kita.kate “satu malaysia” sangat. So, mane “satu malaysia” yang dicanang2kan tuh..

    [Reply]

  22. wanmus

    @zwitterion: bukan masalah 1 malaysia, cuma kalau betul ianya bertentangan ngn Islam, benda ni perlu dihentikan tapi sehingga sekarang tak ada fatwa apa-apa lagi

    [Reply]

  23. Diela

    Salam buat smua saudara… hmmm.. isu yang dibangkitkan sangat menarik perhatian… Saya sendiri smalam menyaksikan tarian poco2 ni diadakan.. tapi ini saya nak bagi satu pendapat yg datang dari saya secara ikhlas bukan secara paksaan.. jika ia bersudut baik maka baiklah untuk pengajaran dan pengetahuan kita smua.. apa2 pun yang baik itu datang dari Allah dan yang kurang baik serta daif itu datang dari pemikiran saye sendiri yang kurang arif tentang hukum Halal Haram sesuatu perkara

    Berbalik kepada isu POCO2… sebanarnye kalo kite pandang dari sudut kesihatan maka ia jadi satu senaman.. kalo kita pandang dari sudut spiritual dan keagamaan maka jadi lah ia sebagai satu agama.. Perkara berkaitan “apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu” saya rase kurang tepat dengan poco2.. Kalo kita nak ambil pendekatan sebegini kite harus mulakan dari smua sudut.. termasuk penggunaan huruf ‘t’ dalam penulisan kite seharian yang terang2 dan jelas melambangkan simbol satu agama. Penggunaan simbol ‘+’ sebagai tanda campur dalam pengiraan juga perlu kite ambil kira.. begitu juga dengan simbol ‘+’ di setiap hospital dan sebagainye.

    Sejarah membuktikan peradapan bangsa manusia itu dimulakan oleh bangsa Islam yang ade cara untuk berkomunikasi dan berinteraksi dalam bahase dan penulisan dalam penggunaan tulisan jawi yang sememangnye tidak ade langsung simbol ‘t’. Bangsa Rome juga mengadaptasi pengguaan huruf2 abjad yang berasal dari tulisan jawi kemudian diolah menjadi tulisan roman sekarang.

    Persoalannye sekarang.. kenapa kita tidak menggunakan simbol pengiraan org islam yang memang telah terbukti dari zaman peradapan manusia? kenapa kita tidak menggunakan simbol pengiraan yang lain. Ada seorang sahabat berkata kepada saya “cubalah buang simbol ‘+’ dalam pengiraan harian kalau saya boleh buat” Orang cina masih membuat kira2 dengan bersimbolkan pengiraan mereka dan tidak memerlukan kakulator elektronik yang ade simbol ‘+’ yang ade cume manik2 yang boleh digerakkan tapi mereka masih boleh mengira dengan baik. Begitu juga dengan orang jepun dan masyarakat India. jadi tidak ada isu kite tidak dapat elak dari menggunakan simbol ‘+’ dalam penguraan kerna kite masih ade tulisan jawi dan kaedah pengiraan dalam Islam.

    Jjadi isu “apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu” dah lame kite praktikkan. kite membenarkan penggunaan huruf ‘t’ dalam penulisan. Kita membenarkan penggunaan simbol ‘+’ dalam pengiraan. Kita membenarkan pengunaan simbol ‘+’ di hospital, ambulan, kotak kececemasan dan banyak lagi… cube kite fikir simbol ‘+’ yang digunakan dikemah2 pelarian orang islam.. Sunggunh menyedihkan bukan? ketara seolah2 saudara kita yang menjadi perlarian itu berlindung disebalik agama kristian… dan memang seantero dunie tahu bile kenderaan berhuruf ‘+’ dan kemah bertanda ‘+’ tidak boleh diserang kerana simbol ‘+’ dah lame mendapat kekebalan dalam sistem peradapan manusia…

    Jadi isu yang dibangkitkan disini perlu di halusi oleh mereka yang arif. Ye benar Yoga diharamkan kerana ada pergerakkan yang digunakan dalam yoga itu menyamai bentuk lentuk tubuh badan tuhan orang hindu dan juga diamalkan dalam kebayakkan tarian ketuhanan mereka. jadi memang jelas ia menyamai pemujaan dan spiritualsesuatu agama. Tapi Poco2 ini kita masih belum jelas lagi dimana asalnye dan untuk tujuan apa. kalo betul tarian poco2 adalah tarian pemujaan orang kristian jd wajiblah kita sama2 tinggalkan. kalo ia sekadar senaman tidak salah rasenye kite praktikkan untuk jutuan kesihatan. saye setuju dengan pendapat seorang dari saudara kite disini yang mengatakan langkah dalam silat juga ada pergerakan tersebut tapi ia disusun bagi mematikan langkah musuh dari setiap sudut. jadi ia lebih kepada senaman dan seni mempertahankan diri yang kebetulan pun ade pergerakan yang mengambil empat sudut tersebut. jadi wajarkah kite menghentam copo2 hanye kerana pergerakkan ia mengambil empat sudut? kurang wajar kalo hanye itu alasannya tetapi adalah WAJAR UNTUK KITA SMUA HENTIKAN SEKIRANYA COPO2 ADALAH SATU TARIAN PEMUJAAN BAGI SESUATU AGAMA… sama2lah kite siasat kesahihan tentang hal tersebut. Wallahu’alam

    [Reply]

    Azlan Reply:

    btl itu bro

    [Reply]

    tashacherry Reply:

    yup,yup,yup…^_^

    [Reply]

  24. wanmus

    @Diela: thanks di atas pandangan anda. Yup, kita tak boleh nak kata apa selagi belum mendapat pengesahan dari majlis fatwa

    [Reply]

    su Reply:

    salam….
    alau dikatakan halal atau haram memang bukan hak kita menentukannya,tapi kenapa perlu poco2?untuk senaman?riadah?rasanya banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan…..bukankah muzik dan lagu yang dimainkan semasa menarikan poco adalah melalaikan?berhibur memang tidak salah selagi tidak bercanggah dengan hukum…fikir2kanlah! kalau dah bercampur lelaki perempuan,ditarikan dihadapan lelaki??????bukan saja poco2,tapi mana2 yang melalaikan,memang haram

    [Reply]

  25. Nikuve

    Baru beberapa hari lepas tahu bab tarian Poco2.. ni Ada nampak juga ‘T’ tu, tapi jika diubah sedikit kemungkinan boleh. Minta Dance Teacher upgrade sikit.. tak gitu?

    [Reply]

  26. wanmus

    @Nikuve: saya pun tak pasti. sebab yoga pun diharamkan..

    [Reply]

  27. Diana

    satu info yg agak baru ..

    tapi kan, kalo tgk la kan, bukan membentuk salib atau T, dia membentuk huruf L.
    kita ke kanan 2 langkah, ke kiri 2 langkah..dah berbalik ke titik mula.. kemudian ke belakang dalam 4-5 langkah, .. jadi lah huruf L terbalik kalo buat 1 set…
    tp ni cara yg saya belajar la..tak tau la kalau ada cara lain..

    wallahua’lam…arap2 dpt jawapan..moga ada yg dapat sahihkan ..

    [Reply]

    jebat Reply:

    klu langkah tu di katakan membentuk salib…kita ubah la
    jadi c ke m ke z pun bole
    apa yg kecoh sgt
    yg penting nya akidah tak songsang. aku rasa org cipta tu pun tak perasaan langkah2 tu
    dia cuma tahu goyang kan kaki dan punggung dia ikut rentak lagu…

    [Reply]

  28. wanmus

    @Diana: tulah, masih tiada sebarang jawapan dari yang lebih mengetahui

    [Reply]

  29. budi

    Sebetulnya yang haram tuh bukan tariannya tapi sifat manusianya…… apakah meniru/mencontoh/mengakui milik orang lain itu bukan haram juga …… makanya jangan sering2 mengakui milik orang lain…… berkaryalah sendiri….. jadikan logo dan icon sendiri untuk bangsa dan negara mu…..

    [Reply]

  30. Kenny

    Salam Sejahtera:
    Saya baru membaca kisah tarian Poco-Poco dalam pelbagai Website.Disini saya sebagai seorang manusia biasa,sama seperti anda mempunyai pandagan atau pendaoat saya sendiri juga.
    Dalam dunia kita ini,terdapat berbagai-bagai jenis Tarian seperti Disco,Tango,Cha-Cha,Rumba,Jess,Mambo,dan banyak lagi.Dan dalam masa beberapa tahun ini,terdapat tarian LINE DANCE yang mana dimendapat sambutan orang ramai di Malaysia khasnya orang-orang Cina,Melayu dan India.Tidak lama kemudian,muncul pula tarian Poco-Poco yang mana saya tahu ianya datang daripada Indonesia dan lagu untuk Poco-Poco ini yang sangat popular iaiatu Poco-Poco daripada Yopie Latul,ciptaan Arie Sapulette daripada Indonesia,boleh dikatakan 95% instrucur di Malaysia gunakan lagu itu untuk mengajar tarian Poco-Poco.Dan lagu tersebut tidak ada menyentuh tentang agama atau bangsa.Dan untuk pengetahuan tarian Poco-Poco di Malaysia kebanyakan hanya membawa pergerakan senamrobik biasa iaiatu double step tauch ke kanan dan patah balik ke asal,lepas itu 1 atau 2 langkah ke belakang dan patah balik asal lepas itu pusing ke melawan jam dan buat balik seperti tadi.Dan kalau kita kaji betul-betul,ia sebenarnya bukan bentuk + atau salib,ia adalah bernentuk L yang kemudiannya bergabung.Dan dalam pergerakan L tersebut ada bermacam-macam pergerakan campuran lagi menjadikan ia lebih menarik.
    Dan saya disini inggin menjelaskan bahawa kalaulah kita buat tarian apa pun,ia tidak ada sentuh bab ugama atau bangsa,ia semata-mata untuk senamam yang boleh mengeluarkan peluh dengan berpakaian sesuai yang tidak menyolok mata,maka ia tidak HARAM.Lagipun dalam banyak tarian-tarian yang terdapat dalam dunia ini termasuk negara kita,ada kadangnya berbentuk + juga kerana tarian tersebut terpaksa memutar begitu dalam satu ketika.Walau bagaimanapun kalau ada bukti yang katakan tarian Poco-Poco itu Haram,ia harus di putuskan oleh kerajaan dan Jabatan Ugama,harus kita ingat “MENGHALALKAN PERKARA YANG HARAM-DOSA BESAR HUKUMANNYA.MENGHARAMKAN BENDA YANG HALAL PUN HARAM BESAR HUKUMANNYA.

    Sekian terima kasih.

    [Reply]

    Mohamed Akram Reply:

    Ye ker? saya sendiri pernah ter-menari tarian ni dalam kursus. Kalo dah asal tak elok, kenapa masih nak ikut? Yang kamu beria nak mempertahankan tarian ni kenapa? Macam la sedap ngat lagu tu. Lagipun, wanita menari di khalayak ramai setahu saya haram dalam Islam. Dan saya yakin, takde nye orang lelaki yang tak terpesong seksualitinya yang terkebulur nak menari tarian ni. Nak bahaskan bab hukum hakam Itengok Islam pon periksa la nick yang awak gunakan tu. Sepanjang yang saya tahu nama tu memang untuk orang bukan Islam je.

    [Reply]

    ye dok mung Reply:

    name kenny…ade masalah ke? xleh ke name kenny tp islam….
    lagu pon xjd masalh sedap ke x asal xde unsur2 agama laen atau unsur2 negatif…
    tp mmg betul la tarian di tmpt umum dngn percampuran lelaki perempuan tu salh…tp mcmane plak yg suke bwat tarian nie secare persendirian dirumah? salah ke…
    klu sebb tarian ditmpt umum salah, senamrobik, tarian di kaca tv setiap kali ade persembhan dn laen2 turut patut diharamkn…kenape mufti xnk keluar kn fatwa sehati berdansa atau tarian setiap kali persembhan mcm nyanyian tu haram…lg bhaye tue, blh mnimbulkn syahwat, fitnah dn menjatuhkn maruah islam…nk sentuh pasal poco2 x confirm lg la plak…asal usul die…sape2 ade bukti yg btul2 sahih tlg share…

    [Reply]

  31. wanmus

    Masih tiada sebarang hukum dikeluarkan..

    [Reply]

  32. razy

    Salam..Asas pengharaman biasa diletakkan pada dalil dan nas yang kukuh dan nas yang kukuh biasanya terletak pada isu akidah…Dalam hal ini isu akidah cuba diketengahkan dan saya cuba memberikan pendapat saya

    Bagi menjawab persoalan syirik, syirik ialah menduakan Allah. Dalam tarian poco2, tiada iktikad atau niat atau perbuatan yang jelas(seperti membuat cross di dada) yang menyatakan bahawa seseorang itu boleh syirik.

    Malahan pada saya harus menari tarian ini kerana tarian ini cara menarik bagi menggalakkan semua orang pada setiap golongan untuk bersenam….Berlainan dengan yoga yang mana ritual yoga itu sendiri mempunyai pendekatan berbentuk ketuhanan, yang mana yg ini baru dikatakan berkait dgn akidah.

    Menjawab persoalan ini, saya menjawab persoalan yg dicetuskan dgn beberapa qias. menjawab persoalan tarian itu digunakan semasa sembahyang org kristian, adakah penulis pasti bahawa tarian itu adalah cara mereka sembahyang? Atau tarian itu cuma seperti choir yang mencukupkan masa mereka di gereja? Jika demikian, saya ingin mengambil qias lilin di gereja…lilin popular digunakan di gereja, dan lampu tinggi(yg tergantung pada ceiling) juga dimulakan di gereja..Tetapi lilin dan lampu gantung digunakan secara meluas oleh orang Islam dan di masjid2,mengapa? Kerana tiada unsur akidah atau ibadah atau akhlak yang terlibat dengan penggunaan lilin, malah ia juga memberi faedah dan kebaikan kepada manusia. Jadi begitulah pendapat saya ttg poco2.kalau persoalan agama seperti ini timbul, saya rase penggunaan huruf T(cross) adalah lebih menyentuh isu akidah, dan bukan isu yg boleh dirungkai seperti ini. Jika kerana step itu ia haram, maka step itu boleh diubah..

    Dalam isu ini saya mengambil qias dalam isu muzik..Pada zaman jahiliah muzik merupakan satu medium yang membawa kepada kelalaian.Namun setelah Islam, Rasulullah tidak pula mencantas org2 Ansar untuk berhibur kerana Rasulullah tahu mereka suka berhibur dan Rasulullah merai’kan hiburan dengan mengubah cara hiburan itu sendiri..

    Jika hiburan yg dapat membawa kebaikan itu boleh dirai dgn cuma mengubah bentuknya, saya rasa poco2 lebih mendatangkan banyak kebaikan kerana ia satu senaman, dan ia boleh diubah cara perlaksanaannya..

    Ini berbeza dgn yoga kerana yoga adalah ibarat satu ritual…Wallahua’lam

    Saya bukan ingin membela poco2 cuma saya sedih kenapa kita terlalu mudah men”syrikkan” org lain sedangkan kita masih belum cukup ilmu ttg sesuatu…

    dan haram kepada sesiapa yang bercakap menegakkan suatu hujah tanpa dia punya ilmu ttgnya.Wallahua’lam

    [Reply]

    Mohamed Akram Reply:

    kenape pula yoga tak di buang unsur2 ritual dan ambil yang baik untuk meregangkan/ “relaiaxing” badan? Bukan ke double standard tu. Pada pemerhatia saya, yoga fizikal pun banyak kebaikannya. Kenapa takde pihak yang nak cuba cari mana yang boleh dan tak boleh diamalkan oleh orang Islam? wallahua’alam. Dan yoga lebih banyak diamalkan secara individu atau dalam kelompok kecil. Bukannya membiarkan wanita yang berpakaian seakan telanjang (tracksuit ketat pon termasuk ye) yang dah nak masuk lianglahad terkinja2 di khalayak ramai. Renungan untuk saya dan anda…

    [Reply]

  33. mais

    salam semua..
    “dak mayuribaka ila mala yuribaka”
    maksudnya; tinggalkan apa yang meragukan kamu…ambillah yang tidak meragukan”…..

    [Reply]

    wanmus Reply:

    wallahualam. Pikirlah yang terbaik untuk kita

    [Reply]

  34. izhar

    ermmmm..aku baru dapat e-mail pagi td pasal poco-poco nie…aku pun xpaham lah kenapa kerajaan kita suka wat tarian poco-poco jadi tarian rasmi..pasal poco-poco ni haram ke apa ke aku no komen..tapi yang aku tak suka bila hari selasa je mesti bini aku balik lambat sebab kene pakse menari poco-poco kat ofis dia disalah satu sektor kerajaan lah,..so bagi aku tak payah tunggu majlis fatwa nak haramkan atau tak ke…hentikan lah tarian yang melalaikan ni..ye la sampai bini aku pun terpakse abaikan makan minum aku sebab nak menari tarian b_d_h ni..mintak pihak berkenaan ambil perhatian secepat mungkin.

    [Reply]

    wanmus Reply:

    haaa? sampai wajib macam tu sekali? baik dia wat senamrobik atau ajak membaca Al Quran dari menari macam ni..habis rosak semuanya kalau macam ni

    [Reply]

  35. e-na

    salam pd sume yg baca…..
    sy slh sorg yg ikuti tarian ni..tp strt terbaca tentang HARAM ni, dh xjoin dance ni lg…
    tp seperti yg IZHAR kata tu, smpai mengabaikan mkn minum dia tu, tpulang pd individu tu gakkk…
    sy pon sbgai isteri alhmdulillah x abaikan tgjwb umhtga smata² nk lyn dance tu…so, jgn la slh kn dance tu ya….tu slh individu yg tbabit lor~~~
    maaf klo menyinggung psaan yg baca k…salam….

    [Reply]

    wanmus Reply:

    apa pun kita buat, walaupun benda tu baik tapi bila dah terlupa tanggungjawab atau melampau2, benda tu jadi salah jugak..baguslah kalau awak kurangkan benda2 yang melalaikan

    [Reply]

  36. spygdealer

    maleh nak komen lebih2 mana ada tarian yg halal dgn iringan muzik , kalau senaman tu lain la tapi tak leh dgn iringan muzik,
    jadi kesimpulannya semua tarian yg ada iringan muzik tu haram tak payah dok bahas le porabih boras je…

    [Reply]

  37. tizy

    salam ni jawapan yg saya dapat drpd jakim

    Wa’alaikumussalam wrt.
    Memang tidak dinafikan bahawa ada dakwaan yang mengatakan tarian Poco-Poco berasal dari filipina dan menari mengikut salib. Ia berpunca daripada e-mail berangkai yang terdapat dalam inbox yang diterima oleh kebanyakan daripada kita.

    Hukum tarian secara umumnya adalah harus tetapi masih terikat dengan batasan-batasan syara’. Ini bermakna apabila salah satu batasan itu tidak dipatuhi seperti bercampur lelaki dan perempuan yang bukan mahram, tidak menutup aurat, meminum arak, ada unsur pemujaan, meniru agama lain, melampau dan melalaikan, maka hukum tarian boleh berubah daripada harus menjadi haram dan berdosa.

    Mengenai dakwaan yang mengatakan tarian poco-poco berbentuk salib, pihak kami telah membuat kajian, dan hasilnya tidak terdapat sebarang unsur yang boleh dikaitkan dengan ajaran Kristian di dalam tarian tersebut. .

    [Reply]

    wanmus Reply:

    apa pun jika melampaui syarak, memang jatuhnya haram..

    [Reply]

    Abu Bakar Reply:

    Betul, yang melampaui syarak memanglah haram! Contohnya, terlalu banyak makan nasi hingga tersandar tak boleh bangun, adalah haram! Terlalu banyak minum air sejuk hingga tak boleh bernafas, adalah haram! Terlalu kuat ketawa sehingga mengganggu orang sekeliling dan terkancing rahang, adalah haram! Terlalu laju pandu kereta sehingga berlanggar, adalah haram! Terlalu merempit sehingga maut, adalah haram! Yang haramnya di sini adalah perbuatan yang melampau tu; bukan nasi tu haram, bukan air tu haram, bukan ketawa tu haram, bukan memandu tu haram! Yang haram ialah bila semuanya dilakukan melebehi had sehingga mendatangkan mudharat! So begitu jugalah dengan tarian poco-poco atau apa2 tarian pun; kalau dibuat secara sederhana dan mengeluarkan peluh, baguslah tu! Tapi kalau terkinja-kinja sampai lupa diri, bercampur gaul bebas, leka sehingga terlupa tanggungjawab, jadi haramlah perbuatan itu pada ketika itu! Bukannya tarian poco2 tu haram!
    Ini duduk menghadap komputer berjam2 lamanya membaca segala reply dan komen pasal poco2 ni, tak haram ke? Apa kebaikannya? Ini adalah aktiviti yang paling membazirkan masa! Orang Islam tahu masa tu emas. So apa buat buang masa bertengkar tanpa ada referee atau umpire? Bila nak habis? Bila nak dapat keputusan? Masing-masing berlagak macam pakar tapi hujah2nya banyak yang terpesong! Tanda2 orang Islam yang mundur! Orang lain dah maju jauh, orang Islam masih tak tahu mana yang boleh digunapakai dan yang mana boleh letak tepi. Menghabehkan bogeh jo!
    Memanglah, sembahyang tu adalah satu jenis senaman juga. Tapi kena ingatlah kita ni rambut je sama hitam, tapi keinginan lain lain. Yang suka sembahyang siang malam, buatlah. Yang dah buat yang wajib pula tapi lebih suka exercise yang lebih, buat la poco2. Habis cerita.
    Ada di antara pemberi komen tu kita boleh baca isi hatinya yang mereka benci segala-gala yang popular. Mereka benci melihat ramai orang menari poco2 dengan gembira. Bengkak aje hati mereka. Sebenarnya mereka mahu semua orang bersedih macam mereka. Atau mungkin sebab tak diangkat jadi pengerusi tarian poco2, itu yang bengkak hati tak surut2 tu! Yang jenis ini Dato’ Siti Nurhaliza pun dia benci sebab orang ramai memuja Dato’ Siti.
    Pas tu, pasal bini lewat balik rumah pun nak diceritakan di laman ini ke?! Nak haramkan poco2?! Dasat! Pasal dia bermasalah dengan bini dia, habis benda yang tak bersalah nak diharamkan! Kalau bini dia tak menarikan poco2 tapi menari zapin, inang, rumbha atau caca, agaknya semua tarian tu nanti jadi haram sebab bini dia lambat memasak untuk dia! Tak terfikir ke dia yang isteri dia seronok ikut menari poco2 sebab isteri dia menyampah balik cepat! Di rumah dia jadi orang suruhan. Bini dia pun bekerja; penat jugak! Tapi dia fikir dia aje yang penat, nak disediakan makan minum untuk dia! Pergi le beli makanan untuk isteri pulak! Mereng betul!
    Yang tak betul ialah orang yang tak tahu hargai masa, bukannya tarian yang lemah lembut dan boleh diikuti oleh semua golongan manusia tu! Mereng tak sudah!
    Masalah betul bila dihantar anak2 pergi sekolah belajar membaca dan menulis tetapi tak diajar membuat pertimbangan yang saksama!
    Saya harap laporan TIZY tu betul dan dia tidak main-mainkan kita. Ada kewajarannya dalam laporannya itu. Banyak tarian Melayu sendiri yang membentuk salib, kalau otak dah tak centre dan memandang tarian itu semua bidaah dan entah apa2 lagilah. Maklumlah, orang wara’ katakan. Semua tu tak elok, tak betul dan tak boleh! Apa yang boleh agaknya?
    Itu beras tu, nak haramkan ke tak? Orang Jepun guna beras buat arak. Orang Sabah pun! So, beras tu haram?
    Ikan pekasam tu tak haram ke? Itu bangkai tu tapi bukan main ramai yang cari, goreng dan baham! Termasuklah yang alim2!
    Tapai tu, fuh sedap ooo! Tapai tu bila dah cukup masak, air atau juicenya bukan main manis. Bila minum 2-3 gelas, rasa pening2! Syok tau! So, tapai tu haram? Atau beras pulut tu haram sebab ia boleh dijadikan arak!
    Aduhai muslimin dan muslimat sekelian, sudah2lah membuang masa membincangkan perkara yang tidak nampak haram tapi nak tunjuk pandai lalu melabelkannya haram! Lalu dikoreklah segala kitab dan hadis untuk menguatkan hujah! Tapi kalau tak pernah belajar tafsir al-Quran dan hadis, simpan ajelah pendapat anda semua. Seperti yang dilaporkan oleh TIZY, JAKIM kata tak nampak pon Kristiannya tarian itu!
    Bila kita menarikan poco2, kita tak disuruh menderam memuja dewa2 dan sebagainya seperti orang2 yang melakukan yoga! Senikata lagunya pun lemah lembut memuja seorang wanita dengan cara yang tidak keterlaluan. So apa yang bengkak sangat hati masing-masing ni?
    Orang Hindu ramai yang duduk makan secara bersila lalu… Jeng! Jeng! Jeng! Maka haramlah bagi semua orang Islam duduk makan secara bersila! Begitu? Adus! Apa nak jadilah dengan orang Islam ni agaknya? Begitu sekali phobianya dengan orang lain!
    Majlis Fatwa pun dah menyatakan bahawa minyak wangi yang mengandungi alkohol itu tidak haram! Mengapa? Carilah sendiri! Bagus hujah2 yang pihak cerdik pandai agama tu berikan. Bacalah dan fikir2kanlah sendiri!
    Kita sebenarnya tidak boleh naik kereta, bas, apa2 saja kenderaan malah basikal pon! Itu semua dicipta oleh orang bukan Islam. Mereka naik kereta ke gereja, naik kapalterbang ke Rome untuk naik haji bagi yang Kristian. Naik kapalterbang ke India untuk mandi di Sungai Ganges! So, kenderaan itu semua haram sebab orang bukan Islam menggunakannya untuk upacara keagamaan mereka?
    Aduh! Wahai anak bangsaku, cukup2lah kamu ditindas mindamu oleh musuh Islam. Mereka mahu kita sentiasa mundur! Tak sedar lagi ke? Bila kita kata semuanya haram, kita tak akan keluar kampung! Kita akan berkurung di dalam rumah sendiri untuk mengelakkan dari mengikut cara orang bukan Islam! Akibatnya, kita ketinggalan dalam serba serbi ilmu dan kemajuan.
    Di zaman dahulu, orang2 fanatik kata jangan belajar di sekolah Inggeris; itu sekolah orang kafir! Nanti anak2 Islam semua jadi Kristian. Betul ke?
    Setelah berpuluh tahun anak orang lain belajar di sekolah Inggeris hingga melanjutkan pelajaran ke England dan sebagainya, balik jadi pegawai, lawyer, accountant, jurutera, pilot dan sebagainya dan memegang jawatan2 penting di negara ini, barulah ada anak orang Islam yang masuk sekolah Inggeris. Sudah ketinggalan jauh!
    Isy! Malasnya aku nak menulis lagi. Sedih! Betul2 sedih dengan nasib orang Melayu yang tak habis2 tercicir! Sikit saja dipermainkan Yahudi dan sebagainya, orang Islam Malaysia, Bangladesh dan Pakistan jadi kelam kabut, kucar kacir! Ada yang sampai sanggup merusuh! Mati! Mati syahid ke? Betul ke? Apa kriteria yang boleh dikategorikan mati syahid dalam masalah salah faham dan bertindak melulu ni? Siapa yang nak tanggung anak bini yang ditinggalkan? Atau ibu tua di rumah tu? Entah ya entah tidaklah mati syahidnya tu.
    Berbalik pada isu poco2 ni, kita ambil ia sebagai bahan penghibur dan untuk senaman. Tentang kononnya tarian itu membentuk salib, biarlah orang yang otaknya hyper aktif untuk menghayatinya. Kita menari ajelah secara sederhana. Jangan keterlaluan, jangan bercampur lelaki perempuan, jangan lupa rumah tangga, sudah!
    Aku pun dah buat benda haram menghadap komputer berjam-jam lamanya ni. Dah jom kita gi surau ke masjid ke kita sembahyang tahajjud dan sebagainya dari tengah malam sampai dekat subuh. Ait! Nampaknya ada yang dah mula nak beri excuse! Tak dapat ikut serta! Hmmm… macam tu le kita semua ni… Islam angin! Kalau Islam jati, dah lama dah ekonomi negara ni dipegang oleh orang Islam! Macam Pasar Besar Kota Bharu dan Pasar Siti Khatijah! Di situ kita lihat contoh orang2 Islam yang berjaya! Malah di bandar Kota Bharu sendiri, lihatlah berapa banyaknya kedai2 orang Islam; dalam apa bidang pun semuanya ada orang Islam ceburi! Terasa bangga sungguh. Bukan sebab nak berlawan dengan yang bukan Islam tapi melihat bukti di depan mata bahawa orang Islam boleh maju kalau betul2 berusaha, cekal dan gigih! Cubalah cari keadaan macam itu di KL, Putrajaya, Selangor, Melaka dsb. Melayu setakat jual makanan dan jual sayur boleh le. Habis tinggi buka kedai jual buku agama! Kat mana silapnya?
    Orang Kelantan tak buang masa berbahas tentang halal haram mak yong, menora, dikir barat dan sebagainya. Mereka bekerja pagi sampai petang. Kalau malam ada mak yong, diorang pergi tengok. Kalau ada dikir barat, diorang bawa tikar pergi tonton. Tapi esok kerja tetap kerja. Tapi kat Melaka, dapat gaji kerja kilang aje terus terpa kedai Magnum, Toto dan sebagainya. Nak kaya segera! Bukan Cina, bukan India, tapi… Sampai mati pun di tahap itulah kehidupan mereka! Ada sawah dibiarkan tumbuh semak samun sampai nak jadi hutan! Orang Siam kat Tumpat ada sawah hanya beberapa petak tapi sepanjang tahun ada saja tanaman. Tengah malam terang benderang disuluhi lampu letrik yang menggunakan generator untuk mereka membaja, merawat sayur2 dan memetik hasilnya. Pukul 4 pagi dah hantar berbakul-bakul sayur ke stesyen Keretapi Tumpat. Nak hantar ke Tanah Merah, Kuala Kerai dan Gua Musang. Kiralah sendiri pendapatan mereka! Orang Islam? Berbahas pasal poco2! Siang malam!
    Isy! Dah jauh pulak pergi cerita aku ni! Almaklumlah, perasaan tertekan dan terpendam selama ini melihatkan orang2 sebangsa dan seugama tak maju2! Di tanah air sendiri lak tu! Kaum lain, bangsa lain, agama lain dah sayup jauh ke depan, maju dan berbahagia.
    Saudara2ku, duit tu penting! Kekayaan itu penting untuk menjaga agama kita! Lihat sajalah di Palestin, di Iraq, di Afghanistan dan banyak lagi. Mengapakah orang2 Islam ditindas? Bangsa apakah yang memenangi peperangan di sana tu? Sebab apa? Sebab mereka kaya! Dengan kekayaan mereka boleh beli segalanya dan memenangi peperangan! So, lupakan pasal poco2, persiapkan diri untuk menawan ekonomi negara! Lepas tu boleh le kita berbincang pasal poco2 semula!
    Wassalam…

    [Reply]

    lu fikirlah sndri Reply:

    terer la …smpai sub topic yg lain dikongsi…tpi i support n agree with u…

    [Reply]

    kajol Reply:

    yesssss….yt sokong ngn statement Abu Bakar.Berani kerana benar.

    [Reply]

    faizah Reply:

    ABU BAKAR, THANK YOU. I ABSOLUTELY CONCUR WITH YOU.

    Sejujurnya saya kurang respect pada golongan beragama yang sewenang2 mengeluarkan fatwa. BANYAK LAGI PERKARA LAIN YANG PERLU DIFATWAKAN BERBANDING POCO-POCO. Umat islam perlu bimbingan dalam banyak lagi perkara lain berbanding poco-poco.

    Geramnya saya pada mereka sehingga saya rasa mahu MENARI POCO POCO di depan pejabat HArussani sambil pakai kepala kambing (puja roh konon) dan cat huruf t banyak banyak atas pentas poo-poco tersebut.

    Who’s with me? No one? OK bye!

    [Reply]

    heee ? Reply:

    Highly agree with awak. I hope the rest of malaysia as quality as you la. my christian friend shock and laugh when they heard this case, they never use this a spiritual manner, never put this as spiritual movement or praying or whatever spirit that some fanactic people said. Indon-christian also never put that poco dance for any spiritual meaning, I asked christian employee that work at my company and he shock and said “ada-ada aja” laugh at me, he explain that there is no correlation between cross with poco2, no biblical point of view, never become spiritual dance. that means this is totally a joke, kind of irresponsible stupid silly statement la. even the christian never put that poco as something spiritually valuable, how come we claim that it must have christian-spiritually valuable within it ? if dont want do poco, then go ahead, but dont based on stupid statement la. make us more stupid.

    [Reply]

  38. Cipi

    Ada bnyak lg senaman yg ada.. Solat juga 1 senaman.. Ada 1 petua ni, seblum joging, amek wuduk pastu solat sunat 2 rakaat sbgai strecing dan diniatkan ikhlas kerana Allah swt. InsyaAllah badan sihat, otak cerdas, iman ‘power’..

    [Reply]

    wanmus Reply:

    betul..banyak lagi perlakuan dalam islam yang berbentuk ibadah..

    [Reply]

  39. salwa hadi

    Salam buat semua. Yang haram apabila tarian ini dipertontonkan di khalayak ramai, bercampur lelaki dan perempuan. Bila kita melakukannya sebagai riadah dan tertutup dari mata-mata yang bukan mahram, rasa2nya bukanlah menjadi satu kesalahan. Jangan sampai leka meninggalkan waktu sembahyang. Jangan la waktu maghrib pun x reti2 nak berenti. Yang penting cara perlaksanaannya.

    [Reply]

  40. cuma tegur

    itulah manusia….sebenarnya kalau difikir2kan…apa yang ada pada lambang yang kita gelar ‘salib’ atau T atau t? kita cuma bermain dengan persepsi sahaja. ok. kalaulah kita anggap ianya ‘salib’…kenapa kita masih gunakan T atau t didalam kehidupan hari2? buang sajalah huruf itu dan juga setiap persimpang jalan yang menyerupai t (lampu isyarat)…semuanya berpunca dari akal dan hati…bukan hanya poco2 sahaja yang haram..filem lucah (dalam tpon) dan setiap pandangan kepada wanita dan lelaki yang tak menutup aurat tu tak haram ke?…sebab kita masih melakukannya…itu adalah pesanan dari Allah sejak dari dulu lagi kenapa tk buat? yang fenomena baru ini yang digembar gemburkan.pesan saya ..kita kena belajar bahasa inggeris kerana ilmu….bukan mengamalkan budaya inggeris…kan 2 perkara yang berbeza.
    nak bersenam …kita bersenam….hanya kalau wanita bersenam dikhalayak ramai ….. saya terima situasi itu dikatakan sebagai haram…..bergerak dan berfikir guna akal dan niat…wasalam

    [Reply]

    wanmus Reply:

    Alhamdulillah, paling kurang kita menjana pemikiran untuk kita berfikir dan sedar perkembangan semasa..

    [Reply]

  41. si bijak

    slm.. saya ingin komen sedikit mengenai tarian poco2 ni.. pada pendapat saya, tarian ini membuatkan seseorang itu kelihatan sengal.. jika seseorang itu mengatakan bahawa tarian poco2 menyihatkan badan, maka orang itu telah mengeluarkan satu kenyataan yang memperbodohkan dirinya kerana solat lima waktu adalah lebih baik dari tarian yang belum tahu asal usulnya itu.. tarian tersebut juga menggalakkan anak2 gadis menjadi lebih gedik dan galak

    [Reply]

    sayang Reply:

    tak semudah itu awak nk buat hukuman kt pengikut poco2…awak tau ker yg org yg poco2 tu tidak menunaikan solat?..jgn menilai dan melihat org pada lahiriah…mulut kene jaga itu lg penting

    [Reply]

  42. si bijak

    lagi satu, x payah la ngada2 buat tarian poco2, konon nak menyihatkan badan la, berhibur sambil beriadah la, berjogging yang paling senang tu pun boleh jugak dibuat la, ni bila orang buat poco2, dia pun nak buat jugak, main ikut membabi buta, agaknya bila orang perkenalkan tarian babi dia pun nak ikut jugak kot. korang x rasa ke bila tengah buat tarian poco2 tu, lepas tu dalam masa sama orang indon yang tengok tu cakap dalam hatinya ‘apa bodohnya la orang malaysia ni?’

    [Reply]

  43. dax kcyk

    ieeerrrmm..sy ta tau un sal tarian poco2 nieyh??tarian nyerh cmnew??????tarian nieyh brsal dry indonesia ea???

    [Reply]

  44. asnida

    bila kita was-was.lebih elok kita jangan lakukan……kerana inilah cara-cara musuh2 Islam untuk menyesatkan kita sebagai Umat Islam……Ayuh!!!Bangkitlah ISLAM..

    [Reply]

    sulujagei Reply:

    musuh islam tidak pernah membenci sesiapa saja di nunia ini. bahkan mereka akan mendoakan kesejahteraan bersama untuk smoa umat yg mempercayai NYA termasuk islam dan ugama lain dimuka bumi ini.amen!

    [Reply]

  45. Mohd zuhaili

    Assallamualaikum,…
    Bismillahirrahmanirrahim,..dengan izin ALLAH saya ingin menyatakan disini,
    umat Islam adalah umat dan agama yang diredhai oleh ALLAH.oleh itu
    sgla prturan dan printah-Nya haruslah kita amalkan,
    menurut apa yang disampaikan oleh kawan kita di atas sprtimna e-mailnya itu,saya bersetuju dengan apa yang dibahaskan tp wahai kawan2 ku sekelian sesungguhnya Islam menekankan bahawa jika kita melakukan seseatu itu haruslah bermula dengan niat,jika benar itu adalah satu langkah menuruti tarian kristien rasanya x perlulah diikuti tetapi kita beleh menggnakan cara yang sama ttp dengan langkah yang berbeza supaya ianya x berlandaskn agama kristian dan yang psti ianya x melanggar tuntutan agama kita dalam langkah membuat senaman.mulakan dengan niat untuk senaman bukannya tarian dan utuk suka2.sepertimana juga bola sepak jika kita kaji dengan lebih dalam bola sepak juga permainan yang haram kerana wjudnya permainan itu dari yahudi yang memncung kpla cucu nabi Muhamad S.A.W lalu dijadkn bola maka terciptalah permainan yang dinamakan bola sepak…ttp jika lihat ramai umat kita yang suka bermain permainan itu,akan ttp segenap daripada mereka tahu iaitu mereka bermain dengan niat menyhatkan tubh badan bukannya utk suka2.

    kawanku sekelian ingatlah dalam dunia ini pelbagai ujian disajikan pada kita utuk membantu kita mendapat lebih bnyk pahala,
    maaf jika saya ketrlaluan tp saya sebagai manusia ingin sekali saya berkngsi ilmu yang saya ada pada smua org.
    kawan2 sepertimana yang saya lihat tarian td bkanlah berbentk T atau salib tp ianya berbntk bbas cubalah kamu kaji kembali,mangkn pihak kerajaan kita megthuinya lalu mereka mngubah tarian itu dari segi pergrkkan dan langkah…bagi saya tdk salah jika kita gunakan trian itu bagi tujuan mnyihatkan badan tp harus berwaspada dlam langkah yang dibuat elakkan daripada membuat langkat salib sebliknya gunakan langkah yang boleh membentkkan bnda2 lain.Insaykallah niat kita utk mnyihatkan badan dengan trian ini diredhai oleh ALLAH Amin.jika ada terkasar bahasa atau tersalah bicara maafkan saya sama2lah kita tgur antara satu sama lain agar diri kita menjdi lbih smpurna,dan blh mmbntu kita mmbtlkan apa yang salah
    sekian WautaufiqWalhidayah Asallamualaikumwarahmatullahiwabarukatu.
    utuk apa2 komen atau penjelasan beleh berhubung dengan saya di e-mail saya yang tertera zednur91@yahoo.com

    [Reply]

    Mujahid pemburu syahid Reply:

    As salam,
    Saudara Mohd Zuhaili, dr mana saudara mendapat fakta yahudi pancung kepala cucu nabi buat bola nie? Sekiranya ada, siapa perawinya? Jgn cuba berdusta atas nama Nabi SAW.. Rasulullah SAW bersabda “Barangsiapa yang berdusta atas namaku (mempergunakan nama baginda untuk berdusta) dengan sengaja maka ia telah menempah tempatnya di Neraka.” [ Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam-imam Ahmad, Al-Bukhariy, Muslim, at-Tirmidzi, an-Nasa’i, Ibn Majah, al-Hakim, at-Tabaraniy dan selain mereka yang keseluruhannya diriwayatkan daripada 63 orang Sahabat – sebuah hadis mutawaatir yang tiada keraguan lagi padanya]

    [Reply]

    Mujahid pemburu syahid Reply:

    As salam,
    Cucu baginda nabi SAW, al Hasan radhiyallahu ‘anhu meninggal dunia dlm usia 47 thn k karena racun yang memutuskan ususnya. Namun tidak diketahui dalam sejarah siapa yang membunuh­nya. Manakala Al Husien pula menurut Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah “Al-Husein terbunuh di Karbala di dekat Eufrat dan jasadnya dikubur di tempat terbunuhnya, sedangkan kepalanya dikirim ke hadapan Ubaidillah bin Ziyad di Kufah. Demikianlah yang diriwayatkan oleh Bukhari dalam Shahihnya dan dari para imam yang lain.

    [Reply]

  46. ayen

    saya pun x berminat dgn pocopoco ni .banyak lagi senaman lain yang dibuat selain daripada poco poco misalnya berjogging , bersukan dan banyak lagilah .

    [Reply]

    Mohamed Akram Reply:

    betul,betul,betul. Di samping meningkatkan stamina, saya sering berzikir dengan setiap langkah (subahanallah-walhamdulillah-la ilaha illallah-allhuakbar- lahaulawala kuwatailla billah hil’ali il ‘azim) dengan berhati2 supaya tak lari sebutan kerana, bila melihat persekitan (pohon-pohon ke, burung2 ke, langit yang membiru ke, perempuan cantik ke.. hehehe,) akan terdetik rasa kagum akan kebolehan al-Khaliq mencipta semu yang dapat kita lihat tu, (yang ghaib tu lain cerita la.. takkan tu pon nak kena ajar, bukan budak2 umur 3-4 tahun)

    [Reply]

  47. apanbek

    tarian poco2 ni bukanya best pon….mmg patut pon jd haram….hahaha

    [Reply]

  48. Mohamed Akram

    Saya bukan nak jadi “racist” tapi memang dah resam Melayu Baru, suka jadi lembu dicucuk hidung. Asal yang datang dari luar dan melalaikan akan dengan mudah diikuti. Tapi yang baik memang perit nak diserapkan. Ini terbukti apabila pocoh2 yang entah apekejadah tujuannya dijadikan aktiviti wajib dalam BTN dan Kursus Induksi Perkhidmatan Awam. Kami memohon kerja di sektor awam ni nak mencari rezeki yang halal dengan cara memberi khidmat kepada rakyat, bukan nak jadi badut sarkis terkinja-kinja di tengah padang. Banyak lagi cara lain untuk beriadah atau berseronok. dah la lagu haram tak sedap pon. Tapi kalau nak dikaji, memang kalau dari Indonesia ni memang lebih ke arah bidaah dari yang baik. Memang ada alim-ulama’ terbilang yang datang dari sana. Tapi kalau dah sampai melabelkan Acheh sebagai serambi Mekkah, bukankah itu lebih menunjukkan keangkuhan? Macamlah pendakwah Arab sampai ke tempat mereka saja, kat Cina pun mereka pergi tau tak? Bukannye orang Indon semata yang menyebar dakwah Islam ke sana. Tapi berbalik ke isu pocoh-pocoh ni, memnag pertama kali dengar lagu dan tengok tariannya memang dah meluat. Jarang saya terasa first impression macam ni tentang sesuatu. Tambahan pula, bila mendapat tahu tentang hasil dari gerakan tarian tu menghasilkan bentuk salib dan asalnya dari Filipina yang dah terang-terang negara Kristian dan tengok sajalah pelakon2 drama2 yang kita dok sebok tengok… Renungkanlah.

    [Reply]

    Aisyah Reply:

    Setuju dgn anda. Sy org Islam. Melayu. Malaysian. Tp kenyataan yg sesekali x kan dapat di sangkal ialah kecenderungan masyarakat di Malaysia mengikut pkr baru atau trend dari negara luar esp.Barat. Sewaktu menuntut di Unisel dulu, ramai sahabat sy dari Mid East dan Asia Barat berbincang dgn sy dan bertanyakan di manakah letaknya integriti rakyat kita? Sy tak pula mengiya atau menidakkan. Bg sy, negara sy ttp negara sy, cuma kenytaan yg dah jelas lg terang, xkan nak di nafikan pula. Mmg klau di perhatikan, org kita xde prinsip&x tegas dlm menyatakan pendirian (bkn semua).Sy pnh di arahkan menarikan tarian ni semasa orientasi dan sy berat hati. Sebaik saja nak mulakan langkah tarian yg pertama, seorg pelajar Algerian mengatakan “Don’t do it, if ur heart n iman tells u not to. Be firm” I really thank him 4 that n till date, sy akn selalu igt pesan sahabat baik sy, ‘jgn terlalu menurut kebiasaan dan suruhan melainkan ALLAH. Ibubapa dan boss mungkin atr individu yg ptt di patuhi arahannya selagi TIDAK MELANGKAUI SYARIAT tp kita sentiasa boleh berdiskusi jika kita tak mampu nak buat atau ikut arahan atas prinsip2 personal tertentu.

    [Reply]

    wanmus Reply:

    betul..jangan main buat atau tiru je kalau tak tahu hujung pangkalnya..

    [Reply]

  49. Saiyidah Ummu Kalsum Bt Sudin

    kita tidak perlu nak kata itu haram atau halal. Jangan sesekali memandang kearah negatif sahaja tapi kalo kita pandang dari segi positif ia adalah satu senaman….saya tidak masuk mana-mana pihak pun. Hanya niat hati kita yang menentukan segalanya…..Jadi berfikirlah dahulu sebelum mempertikaikan sesuatu perkara….

    [Reply]

  50. budakbingung

    betul ker tak artikel nie?? kalau betul, mana bukti2 yng buleh menyakinkn kami sumer? jgn pula nnti kita termakan apa sume bende yg dikatakn ttg Line Dance ini, kita terFITNAH org lain pulak. bila pulak iman kita akan terbatal jika kita menari tarian seperti ini? liriknya pun xlah keagamaan mane pun… jgn pula kes nie smpai provoke smthing bad n menjejaskan keamanan negara kita…

    [Reply]

  51. setuju

    Hahahahaha! tu lah…tarian pun boleh jadi haram … tapi kalau macam tu , joget dari indon, bahasa pun indon, apa identity sebenar orang melayu?

    [Reply]

    wanmus Reply:

    susah nak kata..

    [Reply]

    aku Reply:

    Melayu pun asal dari indon bro…Mana ada melayu tulen kat malaysia. Selidik dulu bro..Jawa di johor dan selangor. Bugis di johor selangor and pahang, Acheh di kedah, Rawa di pahang dan perak, minang di negeri sembilan. Mana melayunya?? Mengikut thesis yang duibuat hanya melyu kelantan sahaja asal di semenanjung nie. Yang salain semua berasal dari kepulauan INDONESIA. PM kita bugis CICIT sultan hasanuddin di sulawesi. Baca sejarah then you’ll know what is malaysia. bacalah sejarah SRIWIJAYA dan MAJAPAHIT. Asal MUasal MELAYU di PALEMBANG SUMATERA. Aku tentunya kturunan JAwa tengah sebab moyang aku orang jawa dari jawa tengah. Tanyalah orang JOHOR pasti ada JAWANYA.

    [Reply]

    Nurshalia Reply:

    haram @ tak semua tergantung kepada orang yang mengerjakannya. kalau dah melampau memang salah mana2 agama pun. jadi tak paya la nak buang masa pasal tarian poco2 ni k,

    [Reply]

  52. shoffi

    umm xgak sbnrnyer brgntong kt niat kite lh.. lw niat nk bersenam xper lh kot,then mufti pon lom kuorkn fatwa bnder 2 haram,, so jgn nk series cgt,, slagi mufti lom wt fatwa kite wt jer lh,tp ubah ckt lh prgerakan 2 lw was2.. then lw xnk teruskn pn xper,, then poco2 ckunk kn dh bnyk jnis prgerakan nye, so wt lh pergrakan y xberbentok ssalib.. kn settle..

    [Reply]

  53. RockStar

    ape salahnye? xde yg haram ttg tarian poco2. yg ttg bentuk salib tu, pesal nak mrh lak? What does the concept of 1 Malaysia apply to YOU? kite kan spttnye saling menghormati kaum/agame lain. xyah la nak komen sal agame kristian pulak. haiz… narrow-minded people.

    [Reply]

  54. labu

    salam semua….
    sy tidak memihak kepada mana2…. cuma soalan sy d sini … betul ke poco2 ni senaman? pada pendapat sy klu setakat nk ke kiri – kanan – depan – belakang, dapat apa? senaman utk bahadian mana? nk kuruskan badan? camtu je….? selama sy bersenam kt Polo Ground…, apa yg sy nampak kumpulan poco2 yg ada tu camtu gak… x de pon yg dh kurus….. depa bangga…. pakai seluar ketat, baju ketat… dok menari atas pentas tu…. para suami… tengok2lah bini anda tu…..( semuanya melayu )

    [Reply]

  55. Mohd Fuad Abdul Aziz

    Alah…apa susah-susah ni… jogging le..lagi bagus!

    [Reply]

  56. ACHAU

    KALU CAMTU HURUF T PUN JGN PAKAI

    [Reply]

  57. Azizol Bin Ahmad Sapri

    apa perkembangan dan status tarian poco-poco ni…

    [Reply]

  58. tashacherry

    lebih baik kita jauhkan tarian poco poco tu…

    [Reply]

    alia Reply:

    btul kata awak…kita memang patut jauhkan…

    [Reply]

    tasha Reply:

    ya,kan aku ckap,awk tk caya

    [Reply]

  59. Ronaldmohoni

    Saya sendiri tak berani nak komen lebih-lebih. Yang pasti ianya masih digunakan dalam senam aerobik.

    [Reply]

  60. che mat

    Sy pon stuju yg tarian poco-poco ni bukannye baik…menambahkan gedik ada ler

    [Reply]

  61. sabrina

    poco-poco adalah tarian dari Indonesia, bukan filipina. bahasa yang digunakan dalam lirik lagu pun menggunakan bahasa manado, sulawesi utara indonesia.
    dalam bahasa manado “ngana” bererti “kau”
    “kita” bermakna “saya”
    “poco-poco” bermakna “tubuh yang berisi/montel”
    “pusing” bermakna “pening”

    untuk gerakan tarian, mungkin serupa dengan gerakan tarian filipina. Saya juga pernah dijemput oleh kawan saya yang berasal dari afrika dan mereka mempunyai tarian yang gerakannya juga hampir sama dengan poco-poco tetapi lagu berbeza.

    saya yakin orang filipina pun x kan faham makna daripada lagu poco-poco sebab bukan berasal dari negara mereka.

    just want to correct this info sebab saya daripada manado lah..I understand 100% language.

    [Reply]

    lu fikirlah sndri Reply:

    so..ia bleh dtrikan ke x…hmm..

    [Reply]

  62. senoi prak

    u all ketinggalan zaman ke? atau masih diracuni dakyah yahudi… ikutilah pekeliling terkini jabatan agama islam perak bertarikh 28 februari 2011 yang dikeluarkan oleh mufti perak. tarian poco dahpun diHARAMkan.beursurkan pemujaan di jamaica dan pergerakannya berbentuk salib. jangan terlalu asyik nak berseronok kita bedal saja apa datang..fikir fikirkan. kalau cakap mufti kita tak mahu terima, kita nak dengar cakap sapa? psderi? rahib? sami? tepuk akidah tanya iman….

    [Reply]

    komeng Reply:

    like…

    [Reply]

    Halim Reply:

    Dakyah yahudi? Itulah alasan yang kerap kita guna. Penulis faham ke apa maksud dakyah yahudi? Buatlah kajian ilmiah sikit. Jangan hanya baca tabloid dan mempercayai 100 peratus. Wallahualam.

    [Reply]

  63. komeng

    hal ini boleh disamakan memakai pakain yang menyerupai pkaian agama lain diharamkan. jika kita sudah tahu trian itu sudah menyamai cara pemujaan agama lain, rasenyer tdak perlulah kita melakukan tarian tersebt lg. masih banyak tarian dimalysia nie yg kita boleh pilih drpd kita mmilih trian negara lain… buka mata dan pkirkan…

    [Reply]

    faizah Reply:

    Adakah itu bermakna kita semua tidak boleh MEMAKAI SPENDER?

    Because last time I checked spender was not originated from Muslim culture. Most probably vikings or the early days of pagan worshippers.

    So how? Should I wait for fatwas banning wearing spender because it originated from pagan days?

    [Reply]

  64. zizi

    Poco poco adalah riadah semata2 tiada unsur pemujaan waktu ia diajarkan pada kumpulan kumpulan sehinggalah ada tangan yang gatal buat research dan menyebarkanye.bagi yang tak suka beriadah yentulah suka dengan info ini supaya boleh tambahkan inci2 dan kilo yang sememangnya terlebih.kita buat berkumpulan supaya dapat mengeratkan silaturrahim bukan dalam club xclusive yang dihadiri oleh mereka yang ada ajenda tersembunyi.Rata2 yang against this idea mereka adalah kaki bangku tak tahu menari macam2 lah .Tarian apa pun pasti ada guna gerakan huruf T,kerana ia adalah bunga dalam satu tarian dan ia adalah gerakan pusingan supaya seimbang pada badan.Bukan kita tak solat tetapi kalau guna pergerakkan solat dan dibuat ditengah padang apa agaknya pandangan bangsa lain dan kalau di buat didalam rumah ada kah ia bagus untuk kesehatan kerana tiada udara segar waktu melakukan riadah tersebut.dan jika ia digunakan pergerakkan tersebut adakah bangsa asing akan bersama dengan kita untuk beriadah.kita sebenarnya yang menyempitkan fikiran dan terlalu taksub apabila haram halal di bncangkan tetapi apabila kopitiam menghidang makanan haram tiada yang ramai yang buat komen berapi2 sebab mereka takut rugi tak boleh makan dan enjoy ….makanan lebih sebati haranm halal jika ianya dimakan daripada pergerakan yang bertujuan beriadah,

    [Reply]

    wanmus Reply:

    Kalau dah haram, ia tetap haram walaupun bertujuan yang baik..Dalam Islam, matlamat tak menghalalkan cara jika bertentangan dengan Islam

    [Reply]

  65. en sam

    slepas stahun lebeh, akhirnya kita sume memperoleh jawapannya….
    -article closed-

    [Reply]

  66. leehin

    poco-poco bosan..peluh pon malu nk kuar.klo haram pon bagos jgk..xbest3x..haha

    [Reply]

  67. budak sekolah

    tanda salib ? saya tak rasa ianya tanda salib . poco poco membentuk tanda ‘tambah (+) ‘ . kalau niat kita untuk bersenam tak salah kan ? terima kasih .

    [Reply]

  68. wanmus

    sila semak last post saya..ianya dah diwartakan secara HARAM ye..

    [Reply]

  69. […] Tarian Poco-Poco Haram? by Wan Mus […]

  70. Didi

    haramkan semua tarian di Malaysia kerana ia membawa kemungkaran dan kelalaian ummah. saya sokong seratus-peratus fakwa haram poco-poco. pakat-pakat kita hindarkan diri dari tarian zapin, dondang sayang, joget, tarian asli, apa-apa tarian dimalaysia. Kita boleh hidup tanpa hiburan ini.

    [Reply]

    wanmus Reply:

    senang cerita, kurangkan hiburan dan tingkatkan keagamaan..

    [Reply]

  71. friendster

    kengkawan, kamu ni salah priority lar.

    rasuah itu paling haram!!!

    tapi kenape tak fokus isu rasuah ini??

    buang masa sajalar pada perkara remeh temeh seperti ini.

    [Reply]

    i am Reply:

    sekecil kecil benda kita abaikan,ni kan pulak hal hal yg besar ye x??hehe.mentaliti kita mmg mcm tu.setiap benda yg dibuat pasti ada sebab,dan fakta dan FATWA yg dikeluarkan tu bukan dikeluarkan oleh org yg bodoh xdak ilmu,maen cakap ja,dia org yg berilmu,and kalau kita nak bangkang pun biar guna ilmu.selidik betul betul,apa sebab dia keluarkan fatwa macam tu.manusia sekarang ni dok fikir seronok ja..lalai terlebih.isu rasuah yang awak dok sebokkan sgt tu pun benda common jugak,rasuah tu xkan boleh selesai sifar,faham?kat malaysia ni bukan semua org baik budi pekerti,bukan semua bersih..yg boleh kita buat ialah mencegah..jadik,semua tu pihak berkuasa da buat tindakan da,toksah dok risau melebih..yg kita asyik dok bangkit isu rasuah la apa la sebab kita xnmpk apa tindakan yg dibuat.tu ja..

    [Reply]

    friendster Reply:

    Kick out Astro cable TV as we have too many channels of shit to choose from.
    > Go back to TV1, TV2 and TV3. Ban the internet, as it is a western tool to
    > confuse the Muslims. Ban the cinema and all forms of Western entertainment
    > like in Iran . Ban women altogether from public life. Ban women from
    > driving. Ban cell phones, ban cosmetics as we are not going to see their
    > faces anyway. Ban women from sitting in cars and motorbikes due to close
    > proximity. In fact just ban cars and reintroduce horses and camels. Better
    > for the environment anyway.> We Malays love our Non Muslim brothers and sisters. Your presence in this country is a blessing. We feel sorry for making you feel sidelined. Somehow,
    > some of our leaders think we should not mix. They think if we mix, we would
    > be wrongly influenced to vote for the wrong party.
    > We are supposed to be weak morally and religiously, easily influenced by the
    > devil, our spines are still weak, and we need constant assistance, which
    > only our government can give us. They always say, please be patient, and
    > wait for the scraps to fall from the table. Sometimes, when the wind blows,
    > the scraps do fall. They keep reassuring us to be satisfied with our meagre
    > incomes, and to be happy with one meal a day. They say when you go to
    > heaven, there will be a big feast. They tell us to protect Islam, these same
    > leaders who are overweight and bulging. And after all these years, I still
    > do not see the invisible enemy out there trying to destroy Islam and our way
    > of life. As if I really have a life worth living! > Perkasa must have been fighting very hard alone in the last half century to keep the enemy at bay.> Lastly, the disparity with the Malays seem so huge from billionaires to abject poverty. This is such a big contrast between the non Malays that seem
    > to have a majority of middle income earners. I scream at the thought of our
    > younger Malay generation, so ill equipped to face the world, so inadequate
    > to accept the simple challenges of employment in the private sector, and so
    > stubborn not to accept that we are now in the 21st century. > The Non Malays seem so at home, with their conventional attitude and command > of language, and most of them are bi and trilingual. Is that why Perkasa > seems so adamant at protecting us from sinking further? Even their leaders
    > seem to fall into this category. > So if our leaders feel that, in order for this country to progress, we must
    > keep protecting our Racial and Religious Rights, we should in fact then ban
    > everything and call it a day. Better go to heaven today as saints before it
    > is too late, don’t make a U turn and don’t pay RM200. If we continue to stay
    > on this earth and commit more sins unconsciously, we may lose our Right to
    > enter heaven. Simply too many Satans around, for us weak sinners are easily > tempted.
    >> With PERKASA’s ideology, we don’t really need 1Malaysia and we don’t really
    > need to exist. It is really up to us now to make the ultimate decision. Either we go or our leaders must go.> Perkasa, Mamak Mahathir (The pseudo Malay) and UMNO, you are the cause of
    > the failure of the Malay race. You threatened your own race by belittling
    > them. Gave rotten education that retard their thinking ability so that you
    > can control them and manipulate them, for your own self interest. The other
    > races in Malaysia are no threat to the Malays.We Malays are our worst
    > enemies – you wait and see.
    >
    By Capt. Iskandar Dzulkarnain

    [Reply]

  72. Halim

    Orang melayu memang mahir dalam membuat andaian. Lebih2 lagi kalau nak memgharamkan sesuatu tanpa bukti2 sahih. Kalau nak haramkan poco poco atau apa2 pun sbb Ada unsur kristian (contohnya sbb ada bentuk salib) kenapa tak haramkan jenang tingkap sbbnya banyak salib. Dan Di Jamaica, mana Ada tarian poco poco. Saya tinggal 4 tahun di sana dan bercampur dgn masyarakat bandar dan kampung Di Jamaica. Kasihan sungguh nasib melayu ni.

    Berpeganglah pada ayat “Iqrak bismirak bikallazi Halaq” – yg bermaksud menyuruh kita belajar dan mengkaji, bukan tahu hanya mengandai. Wallahualam.

    [Reply]

    faizah Reply:

    I blame in on Taqlid. Accepting without questioning is mentioned even in current history syllabus.

    [Reply]

  73. ejiko

    ooo. hebat sungguh. 2009 artikel mengenai poco2 ni dah di kluarkn ek.

    [Reply]

  74. yuliang

    you know there are plenty of things to worry about like snatch thief, corruptions, rare earth plant in pahang,nuclear plant than poco poco dance or whatever. i don’t even find it sexy at all. lol

    [Reply]

  75. fainonline

    Saya sokong apa yang Halim katakan.. Kalau nak diharamkan kerana ada bentuk salib , mungkin dah sampai masanya orang melayu dan Islam harus berwas-was bila tulis Huruf † = t nanti jadi salib pulak!

    Seperti “faizah” punya ulasan “Accepting without questioning is mentioned even in current history syllabus”. Sedih tapi itu lah yang berlaku sekarang pada orang Melayu sekarang di Malaysia :(.

    [Reply]

  76. IkutSukaAku

    Senang, mari kita nari Kuda Kepang, melompat sana, melompat sini… Oooohhh silap, nanti haram, berjudi plak…

    [Reply]

  77. lolow

    lebih baik kita tinggal kan poco poco ni ….. memang haramkan sudah lah digunakan oleh orang orang indon dan asal dari philipine pulak dan untuk kegunaan acara christian dia orang !! so, jangan lah lagi guna poco poco ni lagi, dengar lah nasihat orang orang yang lebih arif … dengar lah nasihat dapat bale semua kalau masih degil …..

    [Reply]

  78. jay

    Yang betulnya nabi x pernah buat Nyata ini bukan sunnah nabi jadi kt kena tinggalkan yg batil. boleh jatuh HARAM….JIKA DIAMALKAN.

    [Reply]

  79. kapalterbang

    jangan naik kapalterbang, sebab ia berbentuk ‘t’. hahaha…

    [Reply]

  80. lia

    Pada pendapat saya, kita para ulamak yang lebih arif tentang agama dan tahu hukum haramnya…jadi jika mereka telah mengkaji dan menyatakan bahawa tarian POCO POCO itu ada berunsur yang tidak baik (berbentuk salib) dah HARAM seperti senaman YOGA yang pernah dipertikaikan sebelum ini maka kita sebagai umat Islam yang bertuhan ALLAH swt wajib tidak meneruskan perkara yang telah disahkan HARAM, walaupun pada zahirnya kita nampak macam satu tarian dan senaman. Saya telah dengar tentang asal usul tarian ini dan HARAM setahun yang lalu…tetapi masih lagi kita gunakan dalam macam2 acara termasuk acara dalam majlis orang2 kenamaan…seolah2 macam satu trend dan diBANGGA-BANGGAkan… Sebenarnya orang Kristian memang menggunakan cara yang halus untuk mempengaruhi umat Islam tanpa kita sendiri sedari…pada kita itu satu bentuk tarian dan bila ditarikan kita rasa seronok dan leka..tanpa disedari bahawa ada ia satu cara tarikan dalaman terus dalam hati untuk kita rasa seronok dan hendak menari lagi dan lagi dan diteruskan bertahun2. tetapi bila satu ketika, ada pihak yang menyatakan ia HARAM kerana ditarikan dalam bentuk “t” (salib), kita macam baru perasan dan sedar..kerana selama ini kita asyik dan asyik menari, jadi sudah tentu kita melenting dan tidak dapat menerimanya (itulah tandanya apa yang mereka (orang kristian) harapkan untuk meresapkan jiwa kita ke dalam kancah mereka sudah tebal dalam dada kita dan jiwa kita akan menentangnya bila dikatakan itu HARAM!).. Mereka akan gembira dan tepuk tangan kerana telah berjaya memperdayakan kita dan tengok kita sesama kita berbalah menegakkan kebenaran apatah lagi kita pertikaikan pula pendapat ulamak kita sendiri…Cuba fikirkan.
    Pada pendapat sayalah…kita patut ambil maklum akan kata-kata ulamak kita kerana kita orang Islam dan ALLAH itu adalah kepercayaan kita dan para ulamak itu adalah guru kita yang wajib kita hormati mereka kerana mereka adalah orang2 yang arif tentang agama. Jika kita sendiri tak hormati mereka sebagai orang yang arif tentang agama Islam dan TAK PAKAI apa mereka katakan bermakna kita seolah2 mempermainkan soal agama dan akidah kita.
    Sebenarnnya KENAPA KITA MESTI BANGGA2KAN TARIAN “POCO2″ TU (BUNYI PUN TAK MENARIK) DAN MEMPERTIKAIKAN PENDAPAT ULAMAK KITA. KENAPA MESTI IANYA SUDAH MENJADI SEOLAH2 SATU KEMESTIAN MESTI ADA DALAM SESI2 SENAMAN DALAM SEMINAR, KURSUS ATAU MAJLIS2 ORANG BESAR (TERUTAMA KEPADA MAK DATIN MAK DATIN..)?? KENAPA?? BUKAN KAH KITA NI ORANG MELAYU YANG KAYA DENGAN BUDAYA SENDIRI…KITA ADA TARIAN MELAYU SENDIRI YANG SANGAT2 DIBANGGAKAN…MALAH KEMENTERIAN KEBUDAYAAN DAN KESENIAN JUGA SIBUK MEMPROMOSIKAN TARIAN2 BUDAYA MALAYSIA KITA MALAH SAMPAI KE LUAR NEGARA, KITA SENDIRI SIBUK MENCEDOK DAN MENGGUNAKAN TARIAN ORANG LAIN UNTUK MAJLIS2 KITA KEMUDIAN BILA DIKATAKAN “HARAM”..,KITA TAK BOLEH TERIMA DAN MARAH2?
    KENAPA TIDAK KITA PRAKTIKKAN TARIAN MELAYU/MALAYSIA KITA SENDIRI UNTUK KITA JADIKAN SATU SENAMAN SEPERTI TARIAN POCO2 NI… KITA SIBUK DENGAN TARIAN ORANG LAIN…SEDANGKAN NEGARA LAIN ADAKAH MENGGUNAKAN TARIAN KITA UNTUK MAJLIS MEREKA??? KITA LAH YANG PATUT BANGGA DENGAN BUDAYA KITA SENDIRI BUKAN ORANG LAIN…
    CUBA KITA MINTA MEREKA GUNAKAN TARIAN ZAPIN, INANG DAN SEBAGAINYA SEBAGAI SATU TARIAN SENAMAN DAN DIPRAKTIKKAN DALAM SESI SEMINAR, KURSUS ATAU MAJLIS2 ORANG2 KENAMAAN???
    KITA BUKAN MISKIN DENGNA BUDAYA..MALAH KITALAH NEGARA YANG KAYA DENGAN BUDAYA DAN DIIKTIRAF OLEH DUNIA…TETAPI KITA SENDIRI GUNA TARIAN ORANG LAIN DAN TANPA KITA SEDARI KITA BANGGA2 KANNYA..
    KEMANA-MANA PUN SAYA PERGI SESI SENAMAN ATAU KURSUS…PASTI MEREKA AKAN SELITKAN LAGU POCO2..
    Terus terang saya katakan saya tidak berminat dan suka dengan tarian tersebut apatah lagi bentuk muziknya yang MEMBOSANKAN..
    Saya harap kita semua jangan cepat ikut sesuatu tanpa usul periksa dan terimalah teguran ahli2 agama itu dengan hati yang ikhlas kerana di situlah ALLAH sebenarnya nak menguji KEIMANAN kita… tipis atau tebalnya kita dalam pegangan agama ISLAM dan perintahNya…
    semoga kita semua tidak terjerumus sama dengna orang2 kafir dalam api neraka !!!

    [Reply]

  81. harith haiffie

    poco poco ini siok lah….

    [Reply]

  82. kriey

    lgu poco2 tu haram x? lgu tu best

    [Reply]

  83. lebai

    bagi ana..byk lagi budaya dan cara kita amalkan selama ini patut diharamkan segera..haramkan pengguaan kereta, televisyen, huruf ‘T’ kapal terbang, komputer dan byk lagi…..semua itu diilhamkan dari bangsa musuh islam laknatullah..kita harus menunggang unta di fadang fasir aja la sheikh! jgn pakai tie…ante pakai tarbus sajalah…ante faham apa ana maksudkan?

    islam bagi ana amat mudah bukan untuk disempit2kan…sampaikan tarian poco2 jadi 1 masalah yg amat besar…

    [Reply]

  84. Nony

    Where did you all get the idea that Christians ‘dance’ during prayer? It’s actually laughable.

    I’ll shed some light to everyone, THERE IS NO DANCING IN A CHRISTIAN PRAYER MASS. I find it disrespectful for people to make assumptions without even researching. It’s like saying Muslims do the joget during prayer, It’s disrespectful right?

    And all this coincidence of anything shaped as a cross, is just superstition. Poco poco is similar to line dancing. Line dancing HAS NOTHING TO DO WITH RELIGION and usually associated with cowboys of the west.

    My opinion is the Malaysian Government is too paranoid on all this coincidence.

    -Should we ban muslims from practicing taekwondo too? As taekwondo ‘Taeguk’ patterns is in a shape of a cross.

    -Should the + sign in maths be banned?

    I think everyone should sit down,relax, and think careful and precisely before acting and voicing out. Or perhaps it is a sign that the government is failing hard.

    [Reply]

    Oct 1987 Reply:

    i totally agree with u

    [Reply]

    dhea Reply:

    100% agree..

    [Reply]

  85. lebai

    percampuran antara lelaki dan wanita-senamrobik juga mesti di haramkan..tempat riadah dan rekreasi boleh dimanfaatkan sepenuhnya oleh bangsa asing

    [Reply]

  86. kami bah

    salam sdra…
    ingin menyampuk sikit.. kalau nak ikut dalam hidup seharian kita ini di sekeliling kita juga banyak yg harus di haramkan contohnya merokok , Merokok sudah difatwakan haram oleh majlis ulama Malaysia sebelum tahun 2000 tapi masih lagi kita tak mengindahkan nya…
    Secara mudah kita semua boleh melihat kesan merokok ini dari dua aspek. Aspek pertama ialah ia jelas membazir. Apatah lagi dengan harga rokok yang mahal sekarang. Membazir adalah kerja syaitan. Setiap pembaziran jelas hukumnya iaitu haram. Aspek yang kedua pula ialah merokok jelas merosakkan anggota tubuh iaitu paru-paru. Allah menjadikan tubuh badan kita dengan begitu elok sekali dan setiap kita hendaklah menjaga tubuh badan agar sentiasa sihat. Dengan merokok ia akan merosak paru-paru dan dengan ini jelas hukumnya adalah haram…. tapi semua ini tak kita hebohkan kepada semua masyarakat utk tidak dilakukan… namun persoalannya kenapa pula dengan tarian poco poco.. kita sadar apa saja tarian bisa melalaikan kita tapi klu ada mereka berminat menari poco poco dan tidak suka bersenam apa salahnya untuk mengganti senanam bisa membantu menguatkan jantung , memberi kesihatan tubuh badan dan sebagainya….. pikir pikir lah dulu

    [Reply]

  87. zie

    salam seme…..
    sy penah gak mengikut tarian poco-poci…tapi tak terlintas langsung sebagaimana yg dipersoalkan skrg ni…biasa dlm 5 minit je dah berpeluh…sbelum mula snamrobik…bagi yg selalu berpikiran negetif biasanya mudah menghemtam apa saja yg tak disenangi…wlaupun bukan alim ulama…kita tau juga apa yg kita lakukan…..jgn la mudah sngt menunding jari….cermin diri dulu…selama ni dah cukup ke ilmu yg nak dibawak keliang lahad…amin…

    [Reply]

  88. arbimo

    Saya dari dulu lagi tak setuju rakyat Malaysia gunakan tarian poco-poco sebagai apa jua tujuan.Mengapa nak mencedok kebudayaan orang? tarian poco-poco berasal dari Indonesia,baru2 ini rakyat mereka begitu marah kerana Malaysia banyak mencedok tarian,kebudayaan dll kemudian mendakwa berasal dari negara ini.Adakah kita mahu bendera dan kedutaan negara dibakar dan diserang sekali lagi?Gunakan saja tarian yang berasal dari negara ini…habis cerita.

    [Reply]

    lebai Reply:

    sodare…poco2 dari filipina atau paling awal dari jamaica..
    ini bukan lagi kes maling-sia bro..

    [Reply]

  89. Oct 1987

    xde nyer msuk neraka klu ikut poco-poco tu..huhu

    [Reply]

  90. panas

    cuba jaga sensitiviti agama lain juga…sy bukan nk salahkn kawan2 semua tetapi pihak yg bertanggungjawab menimbulkn isu ini kena fikir lh….dh bertahun2 sy hidup beragama KRISTIAN tp x pnah pun org kristian buat tarian POCO-POCO dlm gereja. org jenis apa yg hantar mail ni??? FATHER? BROTHER? SISTER? BISHOP? cuba jawab…smpi dia boleh tahu apa yg berlaku dlm gereja… adakah ini utk membangkitkan kemarahan??? atau utk memecahbelahkan perpaduan rakyat? tolonglh…NAK TGGU SMPI JADI MACAM JIRAN2 ASIA KITA KE????

    [Reply]

    OCT 1987 Reply:

    ini gara2 politik r ni nk pecah belahkan ppaduan rkyt..tul x?

    [Reply]

  91. Anak Malalysia

    MY COMMENTS…
    POCO2 DANCE HAS NO LINK WITH ANY SPIRITUAL OR RELIGIOUS ASPECTS, ITS JUST A DANCE!!!! TO ALL THOSE RELIGIOUS FANATICS, EXTREMISTS, STOP ARGUING…. YANG KELUAR DARI MULUT ITULAH YANG HARAMMMMMMMM…….

    [Reply]

    sayang Reply:

    agreeee….

    [Reply]

  92. NGERTI KAMU?

    i like to say :
    what HARAM sure is HARAM.
    http://wanmus.com/tarian-poco-poco-sah-haram.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+wanmuscom+%28wanmus.com%29

    ngerti kamu?
    atau nga ngerti? lo coba menafikan?

    [Reply]

  93. NGERTI KAMU?

    how a NEW HUKUM can be decided?
    1-Al-Quran
    2-Hadis
    3-As Sunnah
    4-Qias Ijma’ Ulama’

    [Reply]

  94. AreaL

    Alah..kalo ikotkn haram,byk bnd kt m’sia nie org buat wlaupn haram trg2..
    Pemimpin negara islam pn brslmn dgn p’puan bkn muhrim.pelakon bole brpelukan.siap bole ditonton oleh semua.
    Yg poco2 nie plk p’puan bole joget2 tnjk kt laki.Trg2la hrm yg 2..kalo menari private laki p’puan xtaula hrm ke x..Sorila kalo terlari tajuk..
    Ape2 pn aku mmg xsuke poco2 nie..
    Yucks!!!

    [Reply]

  95. wanmus

    Saya telah sampaikan yang mufti Perak telah isytiharkan poco-poco adalah haram. Jadi jika nak terima atau tidak, tepuk dada tanya hati tu..jangan kata tak tahu nanti sebab saya dah sampaikan..mufti Perak pun dah bagitau..jadi fikirlah..hukum agama bukan boleh dibuat tolak-ansur ye..wallahualam

    [Reply]

  96. gila

    Apa apa yang haram tak kan datangnya dari tanah arab beb..mesti western yang dipersalahkan…..

    kalau tidak pun akan ada cara yang dicari untuk nak tunjukkan bahawa itu adalah asalnya dari western …
    caye lah.

    Itu salah ini salah.

    Last last tiada betul…
    Kejap lg bukan saja poco yang haram ..kot2 dikir barat pun haram..
    mampus

    [Reply]

  97. sayang

    apa nk di bisingkan sgt pasal poco2.biarlah dia dtg n asal dr mana pn..saya x penah pikir pn yg org menari poco2 tu nk memuja atau nk ikut agama kritian.yg penting niat di dlm hati utk senaman ringan kerana erobic mgkin aktiviti yg lasak utk org2 yg berumur..so poco2 adalah senaman ringkas yg sesuai utk golongan pertengahan dan ibu2.salah kah semua ni..semua yg sibuk2 ni hanya mencari kesalahan org sahaja..klu betul la fatwa tu sahih..kenapa x haramkan semua tarian d seluruh malaysia ni..semuatu pn di kira haram jugak kan kerana d khalayak ramai dan ada yg lebih teruk lg..hanya karana poco2 byk sgt yg sakit hati…senang2 x yah bising siapa yg x suka senyap jer mulut tu n jgn nak mengutuk tanpa berfikir yg betul…

    [Reply]

    wanmus Reply:

    sape lagi kita nak ikut kalau fatwa dikeluarkan pun kita nak langgar??? kalau camtu, kita main2 je wat tanda salib kat dada dan takde niat pun nak ikut apa yang kristian buat..boleh ke? yang haram tetap haram kalau dah fatwa dah sah haram..jangan permainkan hukum agama..

    *Kalau betul berani berkata, letaklah email betul..ni main letak email palsu buat apa..

    [Reply]

  98. hebat

    serious aq ckp aq x pernah minat dgn poco-poco nie…sbb aq nmpak mcm bodo er..ntah ape2 er…ngarut2 er…orng citer psl natang ni aq langsung x tertarik ckit pon…antak ar…aq pelik mcm mne bole orng minat tarian mcm nie…

    [Reply]

  99. weiwei

    salam.. panjang lebar komen2 di atas.. sy pun tak baca habis… cume nak respon mengenai catatan2 di atas:
    1. sesuatu ynag tak jelas haram n halal bukan Gharar (sesuatu yang rosak)
    but Syubhah( perkara yang diragui)
    2. sekiranya tarian poco2 merupakan tarian keagamaan jelas2 kita tak payah la buat… sama gak la if kita saje2 jek g church ikut amalan keagamaan di dalamnya dengan tujuan saje2.. what for kan.. aqidah kite lebih berharga if nak bandingkan ngn tarian yang kite pun tak tau hujung pangkalnya.lagipun banyak g tarian len.. banyak je penari2 profesional kat msia ni.. dorang mampu cipta tarian baru n kretif lagi…
    3. jangan la cepat melenting bila kita dapat tau dalam islam tu tak leh ni tak leh.. last2 ape pun tak leh….banyak perkara yang kita tak tau.. alhamdulillah Allah datangkan orang yang bagitau kite… bukankah muslim tu bukan setakat mengaku islam tapi kene kaji perkara yang leh bawa kepada rosaknya pegangan kita n check ape dia perkara yang leh tingkatkan iman kita…. kadang2 mungkin terdetik.. ” hadoii islam ni asyik haram jek.. yang halal sikit je… zalim tol arrrr” tarik lek kata2 or perasaan cam ni… islam tak pernah zalim… banyak perundangan islam or hukam hakam islam yang digariskan untuk menjaga maruah , keselamatan, n ape jua yang bersangkut patut ngn diri kita sama ada untuk manfaat di dunia n akhirat. contoh: mik yang simpel je ye… erm.. orang lelaki disuruh di dalam agama.. untuk tundukkan pandangan.. supaya? menjaga diri nya dari melakukan perkara2 yang lebih besar… takut gak mata melilau nampak aurat pempuan.. ha memg la pempuan tu salah dedah sana sini tapi yang melihat tu pun salah gak,… sama2 dapat dosa.. ok2.. yang dedah2 tu dosa lebih la sebab menjadi penyebab. so if lelaki tu tundukkan pandangan 1. jaga diri dari dosa 2. jaga perasaan isteri 3. jaga kedudukan bapa di mata anak2 4. seterusnya anak2 pun aplikasi akhlak bapa dalam kehidupan… ha ni la contoh yang dapat saya beri…
    4. sekadarnya sahaja la ap yang saya tulis.. moga dapat memberi manfaat. maaf tersalah bicara tersilap kata..

    [Reply]

  100. lebai

    majlis fatwa kebangsaan dah bersidang dan dah tetapkan ianya TIDAK HARAM..
    tiada lagi pertikaian selepas ini..
    14 org mufti serta beberapa panel dari tokoh islam serta alim ulamak telah pun membuat keputusan sebulat suara..

    kpd wanmus…mufti perak itu bukanlah bersifat maksom dia juga tidak terlepas dari melakukan kesilapan…dia juga insan lemah bernama manusia..

    [Reply]

  101. kolid

    apa la korang ni bangga sangat dengan tarian poco-poco. kita ada tarian senam seni malaysia tak nak ikut nak ikut poco-poco. payah minda melayu ni semua nak ikut budaya asing. Susah-susah Jab. Kesenian & Kebudayaan cipta senam seni malaysia tp org melayu tak nak ikut.

    [Reply]

  102. anak Pak Meor

    sorry guys, ni komen aku dlm zonbebas.com…aku copy paste je lah kat sini eh.dah jguk sana, dah komen, baru jguk wanmus..amek intipati dia dulu, kalau nak phm lg..gi lah jguk zonbebas tu. ini bukan promo sbb aku pun numpg nulis je kat situ.
    “firdaus, ko punya pdgn boleh jd betul..tp cara ko ulas yg mbuatkan org sng2 nak patahkan. aku stuju jgk bab niat tu. ingt lg x masa kuarga Sumayyah nak dibunuh, Amar b. Yassir ngaku kat tuan dia yg dia dah x Islam lg (babit soal AKIDAH tu!). dia dlm ketakutan sgt masa tu bila tgok ahli kuarga lain lps satu, satu kna kill & murder. tp lps tu, bila dia rujuk pd Nabi s.a.w, Nabi kata dia sebut je dia dah kuar Islam, tp dia x niatkan camtu, so xpe. sbb Islam juga meletakkan nyawa (selain akidah) di tmpat yg tggi & penting utk dipertahankan. ginilah..hal ni blom jd fatwa yg disepakati oleh jumhur ulama’ lg. so kira ada khilaf lah. Nabi kata, p’bezaan pdpt di klgn umatku adalah satu rahmat. aku dpt rasakan niat Mufti Perak suarakan bnda ni x lain x bukan supaya ia jd isu di media. then akan ada p’bahasan di klgn umat Islam/Msia kita. so bnda ni jd satu awareness ttg asal-usul pocong-pocong tu. jgn lah suke2 je nak tuduh Mufti x reti buat keje la, x kaji dulu lah. mgkin dia nak pukul anak sindir menantu. dan boleh jadi…aku ulang, boleh jdi..senaman ni pun salah satu jarum halus utk rosakkan akidah kita. zmn2 skrg ni, dah byk sgt anasir2 dr luar yg b’tujuan nak rosakkan akidah umat Islam. di celah2 bantuan bencana alam pun boleh ada..ate bg yg suka be’benor dgn tarian ni, dan nak b’pegang pd fatwa ulama lain yg kata dia x sampai thp haram, go on la (asalkan korg x buat bnda haram lain plak-aurat, p’gaulan, tontonan umum ke, tmpat t’tutup ke..pilihlah ikut iman & ilmu). tp bg Mufti Perak, once dia dah kuarkan statement, dia kena go on la jgk at least utk negeri ktorg. xkan dia nak buat pragai “kejap ada, kejap xde”. mcm hukum rokok jgk..aku tgok, masih ramai org surau yg isap rokok w/pun dah kata haram. maybe deme ni jnis masih b’pegang pd hukum makruh yg dulu tu. tp pd aku, effect pd health bukan asas plg kuat utk kata dia haram. plg pnting, setiap btg rokok tu akan m’kayakan tokey2 yahudi. dan bilayahudi kaya-raya, makin byk serangan ke ats umat Islam yg akan dilancarkan. so, alang2 rokok tu pun xde hape kebaikannye, eloklah diharamkan aje. dah la merosakkan kesihatan, merosakkan negara2 Islam plak lg dgn missile2 yahudi-amerika-eropah tu. so jgn lah takat tgok direct effect dia shj. indirect effect jgk merupakan asas yg cukup utk mufti b’kata sesuatu. lantak lah nama dia sama ke x, lagu dia sama ke x…yg pasti, Mufti Perak dah jln kan peranan dia dgn berani. sampai thp ada puak2 desak dilucutkan jwtn pun, Sultan tetap p’tahankan dia sbg Mufti Perak. CAYALAH TUANKU! hensem lg intelek. lg pun aku rasa xkan jd kera nye org Perak ni kalau x menari pocong-pocong. to all fellow Christian friends, pls dont be offended with our fatwa matters. we need it to protect our religious pureness. coz to us, our religion isn’t a clothing we can put on & put off anytime one like doing so..we cant choose what race and sex we wanted to be, but we can choose what religion we wanna behold to. so once embraced, hug it tightly till the end when we meet The Creator for He’ll ask about it. maaf andai aku pun t’silap…”

    [Reply]

  103. lebai

    kalo ye pun ante malas dan mau senang copy n paste tapi pleasse update to date la dulu..

    majlis fatwa sudah pun bersidang…

    apa ante tak baca surat khabar/online/berita/tv/radio?

    ante kene ingat, di malaysia kita ada majlis fatwa kebangsaan yang panelnya adalah 14 orang mufti di malaysia berserta beberapa tokoh alim ulama yang lain…

    ante masih mahu melawan majlis fatwa? nauzubillah…

    sekali lagi ana mau bagitahu..ana tiada kaitan dengan ini pocong-pocong..tidak pernah sesaat mengikuti aktiviti ini mahupun ahli keluarga ana…

    p/s: ana hisap rokok sampoerna dari indon..tiada kena mengena dgn yahudi…kesian mereka difitnah..apa dosa memfitnah? hehe budak tadika pun tahu..

    [Reply]

  104. anak Pak Meor

    btul jgk tu..patutnye aku dah up-to-date w/pun aku x ‘update-to-date’..hehe, gurau je..jgn emo.sbb tu hujg tu aku taruk “maaf andai aku pun t’silap”..frankly typing, aku jrg2 online, rumah xde tv/radio. hidup asek pikir masalah kilang..so slalu jgk la t’tggal. cuma bila aku rasa aku ada pdgn yg mgkin patut dikongsi, aku akan teruskan jgk w/pun x smpat nak up-to-date. “smpaikanlah dariku w/pun satu ayat”…hmm, nampak mcm aku x melawan fatwa.kan?kan? sbb fatwa t’baru kata x sampai thp haram.
    kui3, aku suka btul bila bab rokok tu ada yg pthnkan ke’halal’an-nye..cuba bygkan kalau ada fatwa kata: rokok diharamkan kecuali rokok sempoerna A dan rock down (rokok daun)..tak ke lagi PENING masyarakat dunia dibuatnye.ate terima jelah bhwa ulama dah kata rokok itu haram w/pun Made in Gombak oleh Lebai Harussani.lg pun, siapa dpt pastikan yg rokok sempoerna xde kena mgena dgn yahudi? korg agak2..telekom m’sia ada kaitan dgn yahudi x?Bank Islam ada tgn2 dajjal tak di sebalik dia? ingat lg logo baru Bank Islam yg berupa byg2 “Ban Islam” (sekat Islam) sblm di-revise jd “Bank Islam” semula? Hanya Allah yg Maha Mgtahui, kita cuma kena b’hati2..Dia bg kita ilmu supaya Islam yg kita ikuti tidak m’jadi t’lalu payah utk diamalkan.tu belum lg masuk p’soalan “peperangan itu adalah tipu daya”..yg haram boleh jd halal jika ia b’kaitan jihad tegak agama Islam.spt mana Ayat Akhrash di Palestin yg buka tudung & menyamar spt wanita kafir utk letupkan diri di tempat tumpuan yahudi. mati katak-kah dia?

    [Reply]

  105. anna

    apabila sudah ‘syak’ sepatutnya kita dah mula tinggalkan. tapi bila memang dah ditegaskan hukumnya, janganlah degil lagi!!! sebab itulah setiap perbuatan kita mesti diteliti bagaimanakah kedudukannya di sisi ALLAH. bukankah kita ni HAMBANYA? kita di dunia ni adalah untuk beribadat kepadaNYA.
    jangan main ikut-ikut je. orang menari kita ikut menari, org ketawakan kita, kita tak tau.
    sekarang ni ramai perempuan yang pakai tudung hanya sebab orang lain pun pakai. tanpa memikirkan adakah cara dia bertudung tu disukai ALLAH? pakai baju lengan panjang tapi ketat. pakai baju kurung tapi jarang. beginikah cara pakaian orang islam?
    SAUDARA-SAUDARAKU, TAKUTLAH PADA AZAB ALLAH. INGAT…… MATI ITU PASTI AKAN KITA LALUI, KIAMAT ITU PASTI AKAN TIBA, SYURGA DAN NERAKA JUGA MEMANG BENAR KEWUJUDANNYA.
    kalau kita sentiasa ingat ini, dari sekecil-kecil perkarapun kita akan sentiasa lakukan dengan berhati-hati….
    mudah-mudahan setiap pekerjaan, setiap apa yang kita lakukan sentiasa diberkati ALLAH…..

    [Reply]

  106. nasharuddin

    Pada aku pendapat mengenai pengharaman tarian ni mmg tepat lah. Kenapa kita masyarakat melayu umumnya yang mengaku Allah sebagai Tuhan masih mahu mengamalkan tarian poco poco setelah tahu asal usul tarian ini. Walaupun kita tidak berniat untuk memuja @ melakukan sepertimana masyarakat Kritian di Filipina. Tp kenapa kita terus2 an mengikut sesuatu membuta tuli.Kes poco2 sama seperti Yoga yg kecoh 1 ketika dahulu yg dikatakan berasal dari amalan spritual agama hindu. Kenapa kita tidak balik kepada Islam. Dalam Islam juga ada senaman utk kesihatan, iaitu BERSOLAT. Gerakan2 dlm solat juga dianggap satu senaman.Telah dibuat kajian ketika kita sujud dlm solat dan mengadap kiblat akan menenangkan fikiran kita kerana Masjidil Haram adalah pusat bumi. Mengapa tidak seminggu sekali paling kurang, umat Islam berjemaah beramai2 di padang?Daripada kita ber poco2 di padang, yg juga mempunyai 5-6 gerakan, adalah lebih baik kita membuat gerakan bersolat beramai2.Pahala dapat, sihat pun dapat.Waktu subuh kemudian disambung dgn Syuruk dan Dhuha.Kenapa kita masih ingin pertahankan sesuatu yg jelas nyata diamalkan oleh agama lain atas alasan kesihatan?

    [Reply]

  107. zaharatul

    m0hon shre yer..

    [Reply]

  108. fitchrankin

    poco poco hare’, semua hare’. senaman hare’, ni hare, nu hare’. apa yg tok hare’? so, tinggal solat, makan, minum, kongkek, tidur dan kerja aja yg tok hare’ ya? nanti kerja pun hare’ jugok la, pasal kena bertawakkal untuk dapat pitih tok yah kerja. seronotnyer…

    [Reply]

  109. Roshaimi

    Salam Sejahtera
    Sedih baca bila ramai yang mcm mempertikaikan golongan Ulamak ni..
    Diaorang pun manusia, diaorang pun ada kerja.. Bila manusia tentunye ada kesilapan, tapi orang mcm saya yang tak belajar agama tinggi ni bukanlah orang yang layak mempertikai hukum diaorang.. diaorang nak pantau semua benda pun kakitangan tak cukup.. bukan senang diaorang nak keluarkan hukum mcm tu.. mesti banyak perdebatan yang dibuat sebelum keluarkan hukum mcm tu..

    tapi hakikatnye kena ingat.. bila nak kahwin, ustaz jugak yang dicari, bila isteri ke family nazak, ustaz jugak yang kita cari, bila nak buat majlis arwah dan sebagainya, ustaz jugak kita cari, kita mati, family kita meninggal, kalau takde golongan pandai agama ni mcmmana kita nak urus, nak baca talkin dan sebagainya.. kita akan cari ustaz, ulamak,… diaorang ni sangat penting dalam kehidupan kita…

    orang Islam yang sepanjang hidup langsung tak pandang masjid, solat jemaah tak pernah, sedekah kat masjid pun taknak, solat kat rumah pun tidak, tapi bila family dah nazak, meninggal… akan cari juga golongan ustaz ni.. dan diaorang akan tolong tahlilkan, kafankan, mandikan.. walaupun ada yang berbayar, tapi kalau takde orang mcm diaorang, pandai ke kita uruskan sendiri..

    golongan ulamak dan ustaz no golongan yang banyak berjasa, gaji diaorang tak besar mana tapi sanggup buat kerja yang orang lain tak sanggup buat..

    jadi janganle kutuk golongan ustaz ustaz ni, sedih sangat baca.. kita pandai ngaji pun ustaz ustaz jugak yang ajar… kalau bapak kita yang ajar pun.. atuk yang ajar pun, yang mengajar diaorang dari awal ustaz jugak.. kalau kita hantar anak ke sekolah tapi takde subjek pendidikan islam sebab langsung takde ustaz kan kita jugak yang membebel… jadi ustaz ni penting..

    so please la.. golongan ini la yang patut kita respek, jaga hati mereka, senyum pada mereka sebab kalau tanpa mereka, takkan meriahla masjid, takkan ada orang yang tolong nikah kan kita, takkan ada orang yang akan ajar anak2 kita mengaji..

    kalau fatwa yang dikeluarkan tu rasa kurang betul, kritikla dengan respek, janganla mcm menghina, mereka juga manusia, bukan malaikat, ada melakukan kesilapan..

    terima kasih

    salam

    [Reply]

  110. Kitto

    oi..sebarang cakap…pandai2 kata poco2 pergerakan macam tanda salib…sibai….eksen..mau tau poco2 adalah untuk upacara apa??mau tau??untuk upacara org mati….

    [Reply]

  111. […] tariannya sama jer. Korang juga boleh baca disini : RAHSIA ASAL-USUL TARIAN POCO-POCO  Tarian Poco-Poco Haram? nuffnang_bid = "78721e693764c729d161e7ef0952d61d"; document.write( "" ); (function() { var […]