Pisang lebih khasiat berbanding epal?

Penulis: wanmus Kategori: Banana | Buah | Epal | Khasiat | Pisang Tarikh: 21 February 2009 | 34 komen

Selalu kita bandingkan buah-buahan tempatan dengan luar negara. Kalau di tanya buah apa yang lebih digemari, mesti lebih ramai menyebut epal berbanding betik, tembikai atau pisang. Betul kan? Kenapa? Kalau dibandingkan rasa, saya rasa semua buah ada rasa tersendiri.

Tahukah kita buah-buahan tempatan lagi banyak khasiat berbanding buah luar negara? Contohnya buah manggis, pisang dan beberapa jenis lagi. 

SECARA RINGKASNYA:

Selepas bijirin, pisang antara makanan yang kerap dijadikan makanan pertama bayi. Mudah dihadam, sangat berkhasiat dan rasanya lazat. Pisang adalah satu-satunya buah yang mengandungi kesemua vitamin penting A, B1, B2, B6 dan C. Pisang juga tinggi kandungan fiber, potassium dan magnesium. 

Pisang juga mengandungi 2-3 kali ganda karbohidrat daripada buah-buahan lain, jadi ia tidak sesuai untuk mereka yang mengambil diet kurang karbohidrat, tetapi ia amat sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa yang aktif. Sesetengah orang menggelar pisang sebagai “anti-stress” kerana kandungan vitamin B6nya yang tinggi. Potassium pula membantu fungsi otak dan saraf.

Setelah membaca ini, kamu akan melihat kelebihan dari buah PISANG

Buah Pisang : Mengandung tiga jenis gula semulajadi – Sukrosa, Fruktosa dan Glukosa yang dikombinasikan dgn FIBER, Pisang memberikan tambahan sokongan tenaga yg cukup banyak. Penelitan telah membuktikan bahwa dengan hanya dua buah pisang memberikan tenaga yang cukup utk kuat selama 90 menit. Tidak hairan mengapa pisang merupakan buah nombor satu yang banyak diambil oleh atlit dunia. Namun bukan hanya tenaga yg dihasilkan, buah pisang juga dapat menjaga tubuh selalu cergas. Dan membantu utk mencegah beberapa penyakit, diperlukan untuk menambah diet harian kita.

 

Depresi : Berdasar survey terbaru oleh “MIND” terhadap orang yang mengsemulajadi Depresi, banyak yang terbantu setelah mengkonsumsi buah pisang. Oleh karena pisang mengandung Tryptphan, sejenis protein yg diatur tubuh menjadi Serotonin, diketahui dapat membawa kesan relax, menambah suasana hati pada umumnya menjadi lebih baik.

 

PMS (Sindrom yg terjadi pada banyak wanita mulai 2 s/d 14 hari sebelum menstruasi) : Lupakan obat-obatan – makanlah buah pisang. Vitamin B6 yg terkandung mengontrol tingkat gloksa darah, yg dapat mempengaruhi kondisi tubuh lebih baik.

 

Anemia (Kekurangan darah) : Tinggi zat besi, buah pisang dapat merangsang penghasilan hemoglobin (sel darah merah) dan membantu kasus penyakit ANEMIA

 

TEKANAN DARAH : Buah unik tropis ini mengandung zat potassium yg cukup tinggi dan rendah garam, membuat tekanan darah menjadi lebih baik. Dan banyak lagi, sebuah perusahaan Makanan dan Obat-obatan di Amerika Serikat mengklaim buah pisang dapat mengurangi resiko dari tekanan darah tinggi dan penyakit STROKE

 

Vitamin/tenaga utk OTAK : 200 orang pelajar sekolah di Twickenham (Middlesex) terbantu dalam ujian mereka tahun ini setelah setiap sarapan, istirahat dan makan siang selalu mengkonsumsi buah pisang sebagai pemacu kekuatan berpikir mereka. Penelitian juga memperlihatkan bahwa buah yg disertai zat potassium dapat membantu otot mata menjadi lebih awas.

 

SEMBELIT : Tinggi kadar fiber, dapat membantu program diet untuk mengempiskan bahagian perut. membantu mengatasi masalah tanpa ber-efek murus-murus

 

RASA SAKIT ; Salah satu cara mudah/cepat mengobati rasa sakit adalah dengan membuat campuran buah pisang dengan milkshake, ditambahkan dengan madu. Buah pisang meredakan perut dan dengan bantuan madu dapat meredakan kadar gula, sedangkan susu selain menyegarkan juga membantu proses re-hidrasi sistem tubuh

 

SAKIT JANTUNG : Buah Pisang memiliki zat asam semut (penetral asam) yang semulajadi terhadap tubuh, dan jika anda menderita karena ada bahagian yg sakit pada jantung, cuba utk makan pisang untuk meringankan rasa sakit tersebut.

 

Rasa nyeri dipagi hari : Makan buah pisang setelah sarapan membantu kadar gula anda untuk mengurangi rasa sakit/pegal2 sewaktu bangun pagi

 

GIGITAN NYAMUK : Sebelum menggunakan cream oles anti gigitan serangga, cuba olesi bahagian yang terkena gigitan tsb dengan bahagian dalam kulit pisang. Banyak ditemukan orang yang sukses mengurangii pembengkakan dan iritasi pada bahagian kulit yg telah digigit oleh serangga.

 

URAT SYARAF : Buah pisang tinggi kadar  vitamin B yang membantu menenangkan sistem URAT SYARAF

 

KELEBIHAN BERAT BADAN DAN BEBAN PEKERJAAN : kajian pada Institut Psikologi di Austria menemukan bahwa tekanan pada pekerjaan mendorong kita utk mengkonsumsi  (lebih senang memakan) snack, coklat, keripik dsb. Memperhatikan dari 5000 pesakit, ditemukan bahwasanya kebanyakan dari kasus obesitas (kegemukan) disebabkan oleh tekanan pekerjaan. Hasil laporan menyimpulkan bahwa untuk menghindari kecanduan makanan tersebut, kita perlu mengendalikan kadar gula darah kita dengan makanan ringan yg tinggi karbohidrat setiap 2 (dua) jam utk menjaga kadar gula tsb stabil

 

BAHAGIAN  PENCERNAAN : Pisang digunakan sebagai makan diet mencegah gangguan pencernaan dikarenakan lembut/halusnya susunan/tekstur dari buah pisang tsb. Hanya buah mentah inilah yg dapat langsung dapat dimakan tanpa harus susah2 mengolahnya. Dan juga menetralisir kelebihan zat asam dan mengurangi iritasi dengan melapisi bahagian dalam perut kita.

 

PENGENDALIAN SUHU : Banyak pendapat yg menyatakan bahwa buah pisang ini sebagai penyejuk/penyegar yg dapat mengurangi baik secara fisik maupun emosional calon Ibu. Di negara Thailand sbg contoh, wanita hamil memakan pisang utk memastikan bahwa bayi yg akan lahir dengan kondisi SAD yg terkendali ( SAD = gangguan/kecemasan sang calon ibu): Buah pisang membantu penderita SAD karena mengandung Zat semulajadi Tryptophan = asam amino yg mengandung protein utk pertumbuhan dan metabolisme yg normal sbg penghasil niasin (niasin : vitamin A, B utk fungsi normal system syaraf pembuangan)

 

MEROKOK : Buah pisang dapat membantu orang yg akan berhenti merokok, karena kandungan vitamin B6 dan B12 dan juga kandungan potasium dan magnesium membantu tubuh mencegah efek dari gangguan akibat zat NIKOTIN

 

STRES : Potasium merupakan mineral penting yg dapat menormalkan detak jantung, mengirim oksigen ke otak dan mengendalikan kadar cairan tubuh. Saat kita sedang mengsemulajadi STRES (gangguan pikiran yg dapt mengakibatkan gangguan badan), tingkat metabolisme mjd naik, dan karenanya terjadi pengurangan kadar potasium. Ini dapat dikendalikan dengan makanan ringan dari pisang yg kaya dgn kadar potasiumnya

 

STROKE (jenis penyakit yg diakibatkan kehilangan fungsi dari anggota atau bahagian lain tubuh saat aliran oksigen dlm darah menuju otak terganggu): Menurut penelitian “Jurnal Medis di New England “, memakan buah pisang adl bahagian dari program DIET yg dapat mengurangi resiko kematian akibat STROKE sebanyak 40%.

 

Oleh karena itu memakan buah pisang merupakan perubatan semulajadi utk pelbagai penyakit. Jika dibandingkan dengan buah EPAL, pisang memiliki 4 kali bahagian protein, 2 kali bahagian zat karbohidrat, 3 kali bahagian fospor, 5 kali bahagian vitamin A dan zat besi, 2 kali bahagian mineral dan vitamin lain. Juga kaya dengan peratus potasium dan merupakan buah terbaik yg mudah didapati.

 

Mungkin dapat dikatakan ” BUAH PISANG MEMBUAT KITA JAUH DARI DOKTOR” karena kita selalu sehat.

————————————————————————

 

Tahukah anda, Malaysia kini mempunyai ladang epal hijau? Mungkin ada yang menjawab – tentulah ada di Cameron Highlands! Tapi, adakah anda tahu bahawa epal hijau juga turut ditanam di Sarawak? Ya, pada masa kini, epal hijau juga turut ditanam di Ladang Kampung Buduk Nur, Ba Kelalan di Sarawak. Ladang yang luasnya 10 hektar ini diusahakan oleh suku kaum Lun Bawang atau dikenali sebagai Orang Gunung.

Epal hijau kaya dengan zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A, vitamin B dan serat.

 

Berikut adalah beberapa kelebihan dan khasiat epal hijau yang perlu kita ketahui:

1. Membantu mencegah pembinaan kolestrol dalam dinding salur darah.

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Membantu kesihatan membran paru-paru.

4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.

5. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolestrol darah.

6. Membantu mengekalkan berat badan.

7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.

8. Mengurangkan risiko barah.

9. Adalah digalakkan untuk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

10. Untuk mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.

Sumber:

http://mysantaicafe.blogspot.com/2008/11/tahukah-anda-kelebihan-epal-hijau.html

http://www.callrid.com/blog/detail/447/manfaat_dan_kelebihan_buah_pisang/

http://anakbonda.blogspot.com/2008/04/makanan-yang-paling-sihat.html

Baca selanjutnya di:



  1. alan

    Kalau Satu hari, pisang tu boleh makan berapa maksimum?

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    sebiji ja dh ckup..
    ada dlm web kementerian kesihtan malaysia..

    [Reply]

  2. wanmus

    alamak alan. saya tak pasti pulak.tapi 2-3 biji dah memadai kot

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    trlebih dri memadai ni.. tapi xslah jika amik byk. kan brg baik

    [Reply]

  3. Abg Nisai

    Pisang adalah satu buah yang boleh merawat Demam Denggi,sangat bagus barang siapa yang memakannya, dan amalkan memakan pelbagai buah-buahan tempatan, khasiat cukup banyak..

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    buah buahan tempatan mmg byk khasiatnya..
    belilah brgn buatan malaysia.. hehe

    [Reply]

    diana Reply:

    kali bna kali…x ku tauk tek koh,mn x d pdh…ha8……

    [Reply]

  4. Abg Misai

    Pisang adalah satu buah tempatan untuk merawat Demam Denggi,Amalkan memakan buah2an tempatan kerana ia baik untuk kesihatan..percayalah…

    [Reply]

  5. windy

    x sngka lak buah pisang bnyak khasiatnya….hemmmm….

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    buah pisang mmg byk khasitnya,,
    aku pn baru tau… hahahaha

    [Reply]

  6. Pak Mok

    Pisang mmg bagus
    makan la tiap2 hari…..

    [Reply]

    wanmus Reply:

    memang sangat banyak khasiat..tapi kita kureng skit nak makan pisang..tak tahu nape (kata kat diri sendiri..hehehe)

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    amalkannya selalu.. pasti tubuh mnjdi sihat selalu..

    [Reply]

  7. akak

    ak selalu tkut nk mkn pisang org kata leh gemuk dn leh dpt kencing manis.tpi lps bacani mesti ak nk amik sbb ak ada drh tinggi

    [Reply]

    wanmus Reply:

    makan bukan pada kadar banyak n biar kene pada waktunya..kalau boleh setengah jam sebelum waktu makan.. :)

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    tu pisang goreng kot akak.
    hahahaha. klu pisang goreng, mmg konpem la cpt gemuk

    [Reply]

  8. ain

    kulit pisang pun boleh disapu dekat kudis kita jgk kan.

    [Reply]

    wanmus Reply:

    utk ubat kudis ek? ye ke? tak tahu pulak

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    ye ke.. baru aku tau..info yg menarik..

    [Reply]

  9. Bila Hang Buah Mendapat Buah

    [...] lebih kenal buah epal dan anggur dari buah dokong, duku ataupun salak. Tapi jangan tak tahu, buahan tempatan lebih berkhasiat dari buahan import tau. So buah-buahan tempatan sangat bagus untuk penjagaan kesihatan [...]

  10. Kek Pisang vs Kek Kurma | fiezaradzi.com

    [...] dah bosan dengan kek pisang kot..). Kalau nak tau pe kelebihan pisang dan kurma ni bolehlah ke sini dan ke sini atau tanya saja pak cik google. [...]

  11. ee innn

    aaaaaaaaaaaaa pisang lbh berkhasiat dari epal ooo patut la cik rohani swuh pljr dia mkn buah pisang….

    [Reply]

    Tang Khai Ming Reply:

    kau ni!

    [Reply]

  12. jutawansenyap

    baru aku tau pisang lagi bagus dari epal dan lebih murah dari epal kan kan

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    apa tggu lgi.. amalkanlah sekarang utk kesejhteraan hidup kita..

    [Reply]

  13. Ronaldmohoni

    banyak juga khasiat pisang nih. Tapi yang pasti, ianya berkesan untuk sesiapa saja yang mengalami sembelit.

    [Reply]

    Tang Khai Ming Reply:

    Ya,betul betul betul.

    [Reply]

  14. Khasiat Buah Pisang | my.Mustaffa

    [...] mencari jika buah pisang ni kehabisan stok. Buah pisang ni dikatakan lebih baik daripada buah epal. Khasiatnya mengurangkan penyakit seperti kemurungan, PMS, anemia, penghadaman, mabuk arak, gigitan [...]

  15. dealer pulsa

    indonesia kaya pisang mari kita manfaatkan

    [Reply]

  16. akakcomey

    Tahniah..info yang baik.

    [Reply]

  17. Tang Khai Ming

    Saya berasa epal yang mengandungi vitamin yang banyak.

    [Reply]

  18. Tang Khai Ming

    Tetapi,sekarang baru saya tahu vitamin pisang lebih banyak daripada epal.

    [Reply]

  19. wani

    pisang jg boleh kurangkan gastrik..tak caya try la..

    [Reply]

  20. Liz

    mkn terlalu byk pun xelok
    ambil makanan ikut kadar keperluan shj
    apa2 pun makanan jgn diambil terlalu byk
    bersederhana itu lebih baik

    [Reply]

CommentLuv badge