Jangan makan ikan keli!!!

Penulis: wanmus Kategori: Makanan Tarikh: 13 September 2007 | 164 komen

Assalamualaikum..mungkin anda yang baru dengar masalah ini akan terkejut tapi tidak kepada siapa yang dah tau hakikat sebenar..saya buka nak menjatuhkan sesiapa atau nak memburukkan syarikat mana2 pun..artikel saya ini sekdar untuk berkongsi maklumat yang saya perolehi..ikut kisah lanjut oleh saya..

Pada baru2 nih sekitar hujung bulan Ogos, saya diminta ke J-Biotech atau nama penuhnya Perbadanan Johor Bioteknologi dan Biodiversiti yang beroperasi di MTDC-UTM. Saya kesana sebab nak hantar invois. Sesampai saya disana, saya terpaksa tunggu untuk berjumpa pegawai yang bertugas kerana katanya sedang meeting.

saya pun tunggu di ruangan menunggu bersama beberapa ahli perniagaan bumiputra yang tengah rancak berbincang..saya pun duduk dan dengarlah perbincangan mereka..rupanya mereka sedang bercakap mengenai pembiakan ikan keli.

Pengarah urusan syarikat apa pun saya tak ingat tapi ada akuakultur lah dibelakang nama syarikatnya itupun berpandukan baju kemeja f1 yang dipakainya..Menurut beliau, ikan keli memerlukan 2 paket makanan untuk membesar seberat 1Kg dari anak benih. 1 paket makanan berharga Rm2 lebih jadi modal makan sahaja dalam Rm4.tapi mcamana tokey ikan keli cina dapat jual RM1.80/Kg? jawapannya setiap hari tokey cina ni akan masuk ke reban ayam dan amik bangkai ayam yang mati untuk dijadikan makanan ikan keli. Ikut kajian, 2% ayam akan mati di Malaysia setiap hari,jadi jika ayam ada 200,000 jadi dalam 4000 ekor ayam akan mati dalam sehari. Perghh..ini dah cukup banyak untuk diberi makan kepada ikan keli..jadi modal makanan yang ditanggung tokey cina adalah RM 0.00!!!

Ditambah lagi, ikan keli memerlukan masa berminggu2 untuk membesar kepada 1Kg/ekor..jadi cara untuk mempercepatkan pertumbuhan ikan keli adalah dengan memelihara ikan keli dalam air kumbahan (samada kumbahan manusia @ haiwan). Katanya jika dipelihara dalam air kumbahan, ikan keli akan membesar dalam masa yang cukup singkat..tapi kenapa ikan keli yang dibeli bersih jer??? jawapannya ialah selepas ikan keli cukup besar dalam air kumbahan, ia akan dipindahkan ke kolam kuarantin air bersih selama seminggu…SEMINGGU???..ya kerana untuk menjadikan ikan keli itu nampak betul2 bersih..gila betul…

Jadi kos operasi oleh tokey cina hanya untuk bayar gaji pekerja,kos penghantaran dan beli benih ikan.

Setahu saya, beza ikan keli yang dipelihara dengan betul dan yang kotor adalah, ikan keli kotor akan dijual dengan saiz yang besar dan banyak lemak sebab makan ayam mati. Kalau nak makan jugak ikan keli, belilah dikampung2 atau yang kecil2 dan berwarna hitam..

Mencari yang halal adalah fardhu bagi umat Islam..dari meja pengarang..

Jika ada usahawan ikan keli bumiputera ingin mengiklankan perniagaan mereka PERCUMA, sila ke Iklan Penternakan Ikan Keli

Dapatkan sekarang Panduan Pembenihan & Penternakan Ikan Keli !!

ternak ikan keli

Baca selanjutnya di:



  1. ajurina

    erkk..tamau makan dah ikan keli..

    [Reply]

    shahmi livas Reply:

    bpe dak mkn ikan keli

    [Reply]

    Kimi Rekonen Reply:

    best apa ikan keli, nape geli lak..hehe

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    awat xmau pulak? haahaahaha..
    sedap pa ikan keli.. nk yg bersih, beli kt kg.

    [Reply]

  2. wanmus

    boleh makan tapi kener cari yang ikan tuh hitam betul2 kalau keli kampunglah dan tak besar sangat..kalau dah lemak banyak tuh mestilah makan ntah ape2 kan..

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    betoi tu wanmus.. yg hitam ttu lgi bersih. cm yg dlm sawah tu.

    [Reply]

  3. penterna

    Salam..kalau boleh carik ar Penternak Melayu ISLAM n Beli directlah..BETUL tak

    [Reply]

    shahmi livas Reply:

    betul lah…………

    [Reply]

    saleha Reply:

    btul3x…jmpe direct j kt kmpung…then leh tgok cmne kolam nya 2

    [Reply]

    NOR AZLINA BT HARUN Reply:

    kalau nak beli di No 2 Taman seri merbau sungai pelek. Hara 1 kilo 5.00

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    kena tgok cra dia ternak ikan tu sma.. klu betoi cranya.. ok la..

    [Reply]

  4. wanmus

    betul..kalau kita tak mampu pastikan halal atau haram, baik cari yang lebih kitayakin halalnya seperti kedai melayu ISLAM..

    [Reply]

    adidas. livas Reply:

    memang islam……..

    [Reply]

    NOR AZLINA BT HARUN Reply:

    kalau nak beli di No 2 Taman Seri Merbau Sungai Pelek, Sepang Selangor. Jumpa dengan Puan Salamah Ishak. No Tel: (019) 2624-833 – Encik Ismail. Gerenti Sedap harga patut RM5.00. Berbaloi-baloim Makan sekali berkali-kali nak beli lagi. Sila cuba.

    [Reply]

  5. failiz79

    Memang betul saudara.
    Baru ini kawan saya pegi meninjau cara-cara menternak keli yg di kuasai oleh kaum kuning langsat. Tiba di sana x bagi masuk kerna x ade permission. x pelah.

    Dia punya bengang pegi panjat bukit kat sebelah. Boleh nampak dengan jelas aktiviti dlm kandang tertutup tu. Dengan kuasa ALLAH S.W.T. yg nak tunjukkan ape ada dlm kandang itu, tiba2 dtg sebuah lori yg hantar makanan. Apa saudara nak tahu dlm lori tu? 1 tan kepala kaki pendek (klu nak tahu maknanya ialah ‘KHINZIR/BABI’).

    Kwn saya punya nak tahu, dia tgk 3 pekrja bangla tengah angkat kepala kaki pendek tu dan campak kat dlm kolam. Punya mencelanak ikan keli itu makan (rasanya sampai tinggal tengkorak je).

    Selepas hari itu, saya x makan ikan keli untuk 1 bulan. Isteri dan emak saya pun hairan kenapa x makan, sedangkan saya suka ikan keli goreng berlada. Lepas tu saya ceritakan kat emak & isteri saya, semua terperanjat. Tapi x semuanya buat ternak ikan keli mcm kaum tu.

    Ada satu petua/nasihat yg berguna, kalau makan ikan keli kat kedai /beli di pasar ada dua perkara yg perlu saudara pelajari (ini nasihat dari aruah nenek saya). Perkaranya ialah:-
    1) Kalau nak ikan keli cubitkan isi ikan keli itu, kalau isi berderai, maknanya ikan itu makan perut ayam (rebus/bangkai).
    2) Kalu cubit isi tak berderai, maknanya ikan itu makan palet

    Saya dah cuba nasihat/petua aruah nenek saya memang betul. Ikan ini memang x hanyir klu di gradekan/transfer kat air bersih dlm 1 minggu sebelum jual,tapi isi dia tetap tak berubah.

    Nasihat saya boleh makan ikan keli tapi perlu berhati-hati ketika makan dan membeli. itu sebab keli yg di jual di pasar memang murah sebab bukannya HALAL.

    [Reply]

    budak mengong Reply:

    nahaii…eeuuuhhh

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    thanks bro.. mmg betoi tu.. isi yg x bderai tu lgi ok..

    [Reply]

  6. ridzwan

    Sememangnya keli adalah sejenis ikan pengotor.. Semasa kecil saya tinggal di kampung.. sekarang orang bandar laa.. jamban kami di tepi sungai.. langsung bila udah membuang semua bahan buangan masuk kedalam sungai.. yang menunggu adalah ikan keli.. besor-besor semuanya.. keli-keli ni tak kemana sentiasa di bawah jamban kami… he..he.. bayangkan sedapnya isi keli tu kalau ada yang mengorengnya.

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    eeeeeeee.. njis njis.. beli la yg dri kolam org islam.. msti bersih

    [Reply]

  7. wanmus

    hehe..tu yg sedap tu..lemak2 dan berkrim..hehhehe

    [Reply]

    aza Reply:

    gelinyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee……….

    [Reply]

  8. eric chia

    saya mmg minat mkn ikan keli ni.. kadang saya p beli kat pasaraya.. murah!! kalu mcm ni punye cite ingat kne tangkap seniri le x pun belaq seniri.. p pasar pun sume bangsa tu gak dok jual.. bukan takat ikan keli je.. x tau la depa bagi mkn ape kt ikan2 diorang.. pasni kene g spy la..

    [Reply]

    acap Reply:

    Kalau tangkap sendiri tapi ikan keli menunggu kat bawah jamban buat apa!Sama je kan hihihi…..!

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    spy jgn x spy.. bngsa tu tau kira duit ja.. xpduli halal haram bgi bgsa lain..

    [Reply]

  9. AgroHikmah

    Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

    Kami dari AgroHikmah adalah sekumpulan usahawan tani yg komited dalam industri asas tani yg Halal dan bermutu. Antara lain, matlamat kami adalah mewujudkan rangkaian pengeluaran hasil & produk berasaskan pertanian & penternakan yg Halal bagi memenuhi permintaan & tanggungjawab terhadap masyarakat terutamanya yg beragama Islam. Inspirasi ini wujud memandangkan industri yg semakin mendapat perhatian ini mengalami masalah dari segi rangkaian pengeluaran yg tidak menyeluruh, menyebabkan kebergantungan kepada sumber2 yg diragui status Halalnya. Ramai pengusaha juga mengalami masalah dalam mendapatkn sumber bekalan dan memperolehi pasaran.

    Dengan kata lain, hasrat kami ialah melengkapkan rantaian pengeluaran hasil tani & ternakan yg terdiri dari pihak pengeluar, pemborong, pengedar, pembekal peralatan dan penjual supaya setiap pihak dapat bekerjasama dlm memajukan industri tani Halal ini. Dengan ini, kita akan dapat mengesan apakah kelemahan rangkaian industri kita contohnya terlalu ramai pembekal dan tiada penjual menyebabkan produk dan hasil tani / ternak kita gagal sampai kepada pengguna. Melalui cara ini, semua pihak akan sama2 dapat mengaut keuntungan dalam bidang masing2.

    Buat masa ini, AgroHikmah adalah..
    1. Pengeluar hasil akuakultur Halal ikan keli, anak benih dan induk keli
    2. Pengedar pallet makanan ikan & udang yg Halal buatan bumiputera Islam
    3. Pembekal peralatan akuakultur spt set kanvas & rangka kolam

    AgroHikmah sedia bekerjasama atau berbincang dengan mana2 pihak dalam memajukan industri tani Halal & bermutu. Sekiranya anda berminat atau ingin mengetahui lebih lanjut, hubungi kami atau layari laman web kami. Semoga usaha kita mendapat keberkatan selain memberi pulangan yg menguntungkan.

    AgroHikmah
    http://www.agrohikmah.com
    012-2925844, 012-3404850, 012-3249466

    [Reply]

    Mohamad Yusrizal Ramli Reply:

    Assalamualaikum.Saya baru ingin menceburi dlm ternakan ikan keli tetapi saya tak tahu cara menternak keli,kaedah apa yg digunakan.Saya ingin bertanya adakah agrohikmah ada menyediakan kursus ternakan keli.

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    smoga prniagaan anda akn trus brjya.. amin.

    [Reply]

  10. wanmus

    Alhamdulillah.macam nilah usahawan yang kami mahukan..ke depan direct bersama pembeli..kekadang kami keliru dengan spekulasi pelbagai pihak.harapkan pihak agrohikmah dapat menaikkan lagi mutu tani halal ni di mata dunia..

    [Reply]

    wak Reply:

    saya nak beli ikan keli dari penjual islam..

    [Reply]

  11. mohammad

    Assalamualaikum…saudara/i…sekiranya terdapat keraguan yang amat tinggi sangat tentang kebersihan kehalalan ikan keli tetapi sangat meminatinya, pandangan saya marilah kita sama-sama menternak sama ada secara komersial ataupun kecil-kecilan, sebab penternakan ikan keli ni pun bukannye susah sangat, hari ni gune poly tank pun dah boleh ternak…justeru saya jemput ke program saya iaitu “Kursus Penternakan & Pembenihan ikan keli” Hari : Ahad, Tarikh: 27/7/08, Tempat: UKM,Bangi, Call:012-3175363/0193087960, Yuran : RM200 sahaja(termasuk makan pagi,tengahari,nota-nota, teori & praktikal,pembenihan anak ikan keli)

    [Reply]

  12. ternak keli

    eee sedapnye mulut…
    hang kalau nak letak tajuk tu,biarlah kena ngan artikel.anda tak boleh mengatakan janagn makan keli.sepatutnya, untuk makan keli…pilihlah ikan keli tu.
    statement u boleh jejaskan pengeluar keli islam melayu…
    if u nak tengok orang melayu islam ternak keli…jom turun padang…

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    tajuk tu utk mnarik prhatian ja..
    klu org nk tau, org akn baca smpai abih.

    [Reply]

  13. wanmus

    sabar..sebenarnya tajuk tu just nak tarik perhatian orang supaya baca dan sedar.sebab ramai visitors tak suka baca tajuk yang mendatar.harap saudara faham

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    betoi tu wanmus..tajuk mmg penting.. dh boleh jdi wrtawan metro ni.. haha

    [Reply]

    Master Pak Pandir Reply:

    mungkin orang tu tak biasa kot dengan dunia blogging. tu yang marah. tapi kalau tengok kat paper metro pun tajuk-tajuk semua hot. lagipun dengan tajuk macam tu jelaa buatkan orang nak klik untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku.

    [Reply]

  14. NURUL

    salam.. kepada sesiapa yang berminat ingin menceburi bidang ternakan ikan keli kanvas,bolehlah sertai program ini bersama kami… kami menawarkan harga yang berpatutan….. tak perlu mengeluarkan modal yang banyak.. di bawah ini kami sediakan senarai bagi 1 set keli kanvas…..

    BENIH KELI 15,000
    2 KANVAS 6X17X3
    2 SET BESI
    5 FISH STARTER
    5 FEED FISH
    JUMLAH RM 4800

    SESIAPA YANG BERMINAT SILALAH HUBUNGI KAMI DI NUM INI SEGERA…

    En Sham 013-7889917
    Alif 016-9667050
    Nurul 017-2966437

    [Reply]

    Shahrizah Reply:

    Assalamualaikum,

    Jumlah RM4800 tu cukup ke nak bela ikan tu dari anak benih sampai ia boleh dijual??? Maksud saya, perlu tak untuk saya beli makanan lain selain yg dibekalkan tu???

    Apabila ikan keli telah besar dan sedia untuk dijual, adakah pihak tuan akan membeli semula ikan tersebut??

    Yang menunggu jawapan,
    Shahrizah

    [Reply]

    sweet Reply:

    tgl area mn skrg ni??

    [Reply]

  15. Izhar

    Assalammualaikum.
    Saya berkesempatan melihat sendiri kolam penternakan ikan keli yang di usahakan oleh bangsa cina. Kolam yang sangat luas dan mempunyai lebih 20 buah kolam. Kolam2 tersebut di buat di bahagian belakang ladang penternakan babi di bawah taukey yang sama. Ikan2 keli tesebut di beri makan bangkai anak2 ayam yang di dapat di kilang penternakan ayam telur berdekatan. Di samping itu juga, ikan2 keli ini di beri makan bangkai2 babi yang telah mati. Dalam masa yang singkat sahaja ikan2 keli ini membesar. Ia di jual kepada pemborong dengan harga di bawah RM2.50 sekilo.

    Cadangan saya kepada penggemar ikan keli supaya membeli ikan keli daripada pengusaha ternakan yang berugama islam.

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    mmg xleh pakai la org cina ni..
    kira nk cpt kya ja.

    [Reply]

  16. rahmat

    sya tgh cri kursus pembenihan ikan keli.klu ada spe2 yg leh bg maklumat, tlg email sya k
    daewonsong@ymail.com.

    [Reply]

  17. Din

    mmg betul ader penternak dari bangsa cina yang memberi ternakan mereka bangkai babi dan sebangai nye..,. tapi kite xsepatutnye menghukum semua penternak ikan keli.. untuk pengetahuan semua skrg nie ramai penternak dari bangsa melayu n pemborong ade yg dari bangsa cina yang mengambil dari org melayu ikan keli. disebabkan ramai yang menganggap kalo pemborong cina soo ikan tue mesti cina yang bela tue salah… kalo tue laaa tanggapan kite komfirm melayu akan musnah sbb bangsa sendiri… sooo kepada yang was was tue mintak laaa tanya saper yang ternak @ saper punya ikan… kalo dier kater melayu tue INSYAALLAH laa halal… xpun tgk saiz ikan kalo besor sgt xpyh arr beli kire agak2 sekilo 5-7 ekor tue okee laaa….

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    ermm.. tgok kala dia sma.. yg hitam tu lgi molek.. klu tgok besar smcm tu, msti ada yg xkena tu..

    [Reply]

  18. wanmus

    betul tu din.kami tak maksudkan semua.kami cuma nak semua beringat semasa membeli..lagi2 ikan keli ni makin mudah nak di pelihara dan makin diminati..

    [Reply]

  19. sol

    Asslamualaikum…..
    cari pengusaha org melayu…
    saya salah sorang yang akan menjadi pengusaha melayu islam yang berjaya..
    Insya Allah….

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    wasalam.. semoga sol brjaya hendaknya..

    [Reply]

  20. wanmus

    betul tu sol..alhamdulillah.bertambah usahawan muslim kat malaysia ni..so kalau nak saya letak iklan perniagaan anda, comment di sini atau di post iklan penternakan ikan keli

    [Reply]

    wahi anuar bin zainal abidin Reply:

    Saya adalah pengusaha penternakan keli tetapi masih baru dan byk yg perlu dipelajari. Kepada sesiapa yg berminat utk berkongsi pengalaman sila emailkan kpd saya. Saya juga amat memerlukan pembeli ikan keli yg membeli dengan harga yg berpatutan dan berapa jumlah yg diperlukan… Hubungi 019-4064510 / 019-4064580

    [Reply]

    Pak Angah Reply:

    Saya adalah pengusaha penternakan keli tetapi masih baru dan byk yg perlu dipelajari. Kepada sesiapa yg berminat utk berkongsi pengalaman sila emailkan kpd saya. Saya juga amat memerlukan pembeli ikan keli yg membeli dengan harga yg berpatutan dan berapa jumlah yg diperlukan… Hubungi 019-4064510 / 019-4064580

    [Reply]

  21. emme

    Kalau makan kat kedai2 macam mane pula ek? :)

    [Reply]

    Kimi Rekonen Reply:

    pergi kedai orang islam kalau boleh

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    cari kedai org islam la.. p kedai warung. jgn restoran pulak..

    [Reply]

  22. wanmus

    carilah kedai yang diyakini halal..yerlah kalau besar semacam tu sebaiknya jauhkanlah..kalau xder jugak nak wat cmner..mencari yang halal kan fardhu bagi muslim

    [Reply]

  23. Ajib

    Sila layari laman web ini bagi mendapatkan makanan ikan keli yang halal dan bermutu tinggi..makanan ikan keli ini mendapat pantauan drp PPIM(persatuan pengguna Islam Malaysia)….

    “mencari yang halal itu fardhu”

    terima kasih
    ajib
    0192685740

    [Reply]

  24. ziras

    Sebab tu la sekarang ni orang lebih berhati-hati untuk makan ikan keli ni.. bagi yg berjaga-jaga pasti akan memilih ikan keli yg 100% di usahakan oleh bumiputera islam..

    InsyaAllah syarikat kami menjamin yg produk kami suci, halal, lagi bersih..
    dan memantau kualitinya..

    thanks buat pemilik web ini.
    wanmus coz sudi membantu usahawan2 melayu tuk
    memperkembangkan perniagaan mereka..
    lagi2 yang baru-baru nak menapak cam kami ni..

    (^_^)V

    [Reply]

  25. wanmus

    terima kasih team ziras..semoga success..tulah tujuan utaman wanmus.com

    berkongsi semua untuk kebaikan semua..

    [Reply]

  26. che mat poi

    as’mekum smua… sya sdg mencari kursus utk pembenihan ikan keli,klu blh dkt area2 klang je. klu sape2 antara sahabat2 yg tau tlg email kat sya ye. tq. chematpoi_4742@yahoo.com.my

    [Reply]

    shahmi livas Reply:

    ade org jual ikan keli nama nya ayub

    [Reply]

  27. che mat poi

    as’mekum…buat sahabat2. penghantaran ikan keli ke rumah2,gerai2 makan,restoran2 klu nak buat utk majlis keramaian pun blh siap proses. ikan2 keli yg sya ternak ni halal tau fully bg makan pallet je.
    penghantaran percuma utk area klang shj.
    berminat sila email
    chematpoi_4742@yahoo.com.my.

    tq. assalamualaikum.

    [Reply]

  28. S90

    salam ziarah..
    thanks for the info..

    [Reply]

  29. ariffin maju

    asssalammualaikum

    [Reply]

  30. ariffin maju

    blh ke teman nk belajo ble ikan keli?ade ke sesape yg boleh ajo

    [Reply]

  31. ariffin maju

    zirah org mane

    [Reply]

    wak Reply:

    nak beli ikan

    [Reply]

  32. arman mohamed ali

    saya ada menjual kolam kanvas pada harga 4x15x3=Rm290.00.
    8x15x3=Rm390.00.
    layari laman web:http://tokeykeli.blogspot.com.my
    :http://pulaujuar.blogspot.com.my

    Saya menpunyai 60 kolam kanvas bersaiz 4x15x3.Alamat Shahuddin Enterperize.Kampung Pulau Juar,36800 Kampung Gajah,Perak.Hp:0176278840

    [Reply]

  33. hasrul

    Salam.Sya nak tanya kpd yg pakar,teknik penyediaan makanan keli spt ikan reject @ kepala ikan bilis.Bagaimana caranya.Ada mesin khas ke.Sya bru nk bela keli bro.

    [Reply]

  34. hafizi

    salam.. bila n kt ane ada kursus penternakan ikan keli ni (area lembah klang) kalu ada

    [Reply]

  35. wanmus

    Hafizi: cuba call mana-mana supplier kat post iklan penternakan ikan keli http://wanmus.com/iklan-penternakan-ikan-keli.html untuk dapatkan maklumat. terima kasih

    [Reply]

  36. Cikgu Ahmad

    pastikan sumber ikan keli anda daripada orang Melayu.t berdaftar bumiput Hamadin Agro Enterprise di Perak merupakan syarikat berdaftar bumiputera yang mengeluarkan ikan keli halal dari sudut Islam. Jangan membuat andaian semua ikan keli itu kotor dan sebagainya.

    [Reply]

  37. Nazri

    Salam, saye ada bela ikan keli kat Puchong ngan Padang Jawa.Bagi makan pallet ngan kulit roti.100% halal.Sape-sape nak beli ikan keli leh le contact (012 3021586)harga 5.00 sekilo (kalau banyak boleh runding) . Benih ikan pun ade. Kalau ade yang nak belajar bela boleh le call atau melawat.F.O.C je .

    [Reply]

  38. epoi

    Ape jua kite bt d dunia ALLAH ini kenalah jujur & perniagaan mesti berlandaskan perniagaan islam,biar lambat untung asal d ujung ari kita x kan rugi..cepat kita kaya cepat lah kita bankrap…percayalah..
    InsyALLAh…

    [Reply]

  39. wanmus

    hehe..betul tu epoi..kalau kite cepat kaya sebab menipu, insyallah cepat jugaklah kita bankrap..hehe.. nauzubillah..minta kita semua dijauhkan

    [Reply]

  40. charmine

    perghhh…
    aku minat gle ikan keli2…
    lagi2 mak aku msak..da taw cm ni yakk….
    geli aku nk makn…

    [Reply]

    shahmi livas Reply:

    bpe geli nak makn ikan keli……….

    [Reply]

  41. wanmus

    alaa charmine, boleh makan cuma kene pilih yang disahkan halal.

    [Reply]

  42. man

    salam semua,

    saya rasa pemilik web ni nak web ni dilawat ramai orang je…bukan niat sebenar nak bagi pengetahuan pada orang melayu/islam pasal ikan keli tak halal dari org cina.

    Salah faham dah timbul dan beri kesan dan impak pada penternak ikan keli bumiputera/islam. Tajuk tak semestinya kick kalau niatnya betul. So sekarang kenapa saudara wanmus nak kena jelaskan pulak pada setiap org yang reply comment? Jgn dengar dari satu pihak dah nak buat kesimpulan melulu.

    Islam menetapkan guideline: “Tujuan tak menghalalkan cara” .

    Secara simboliknya, penternak cina bg makan benda haram sebab nak untung banyak. En.Wanmus letak tajuk kick (tak betul) sebab nak perkenalkan website dengan tambah traffic yg mendadak. Apa beza encik wanmus dengan cina tu?

    Dua-dua menipu, satu kafir menipu, satu islam menipu — mana lagi teruk?

    [Reply]

  43. wanmus

    salam man. jangan salah faham. cuba baca semua komen dan perbincangan. saya tak salahkan semua penternak ikan keli, kan saya dah cakap kalau nak makan ikan keli pilihlah ikan keli yang di yakinkan halal. saya rasa tak salah jika saya berkongsi sedikit cerita yang saya tahu. Terima kasih kerana sudi elawat blog saya dan berkongsi idea

    [Reply]

  44. man

    betul…saya tahu niat saudara baik. Tp lepas saya baca semua komen. Kalau komen dah berpage-page nanti…org dah taknak baca semua sekali dah…mesti baca pangkal dengan hujung aje.

    Haaaa masa tu saudara tanggunglah dosa membuat kesimpulan melulu. Sama macam dosa menyebarkan fitnah pada Penternak Ikan Keli bumiputera tau tak?

    [Reply]

  45. wanmus

    terima kasih man. so inilah jadinya kalau kita masih baca mula dan hujung saja. Lenkali bacalah full, baru wat kesimpulan. Begitu juga berita di akhbar tajuk melampau2, ceritanya tak ada apa pun. Tapi ini perkongsian pengalaman. nantik kalau saya singkatkan, tak sampai plk maksud yang saya nak kongsikan. harap semua pembaca paham..apa pun, terima kasih man

    [Reply]

  46. HK3 Agrotech

    Alhamdulillah,

    Saya baru nk buat prrojek ikan keli ni….Insya Allah 1 April 2008 ni mula bela…
    Setiap pagi saya akan dengarkan ayat2 suci Al-Quran untuk ikan keli saya…
    Semoga setiap org yg makan nanti akan lagi fresh & berkat.
    Insya Allah ikan ni hanya makan Pallet sahaja.
    Ikan keli saya ni nanti 100% halal….. :-)

    [Reply]

  47. JUTAWAN GLOBAL

    JUTAWAN GLOBAL

    “TERNAKAN IKAN KELI KANVAS”

    BERMAINAT INGIN MENCEBURI BIDANG INI? TAPI TAK TAHU BAGAIMANA NAK BERMULA,JANGAN RISAU KAMI DARI JUTAWAN GLOBAL SEDIA MEMBANTU ANDA. TIDAK PERLU MELABURKAN MODAL YANG BANYAK. MENGAPA PERLU KELUARKAN MODAL SEHINGA BERPULUH-PULUH RIBU,HANYA NAK MEMILIKI SET KELI YANG SERUPA DENGAN PAKEJ YANG KAMI TAWARKAN. DENGAN ADANYA KAMI,ANDA TIDAK PERLU RISAU,KAMI MENAWARKAN PAKEJ YANG MAMPU ANDA MILIKI.

    SENARAI UNTUK 1 SET KELI KANVAS:-
    BENIH KELI (15,000) EKOR.
    2 KANVAS 7X16X3.
    2 SET BESI.
    MAKANAN KELI,DEDAK KASAR DAN DEDAK HALUS.
    1 SET HANYA RM4800 DALAM JOHOR SAHAJA. LUAR DARI JOHOR AKAN DI ADAKAN PENAMBAHAN SEBANYAK RM200 KE RM300..

    ANDA TIDAK PERLU RISAU,PIHAK KAMI AKAN BELI BALIK HASIL BILA DAH CUKUP MATANG,DENGAN HARGA RM3.50 SEKILO.

    BERMINAT SILAHUBUNGI KAMI:-
    SYAM:- 0137889917
    NURUL:- 0172966437
    ALIF:- 0169667050

    [Reply]

    nawi Reply:

    sy ada keli sebulan lagi untuk di tuai…
    sy jaual harga borong pd en..
    ni no sy..
    nawi 0134178635

    [Reply]

  48. Mohamad Hussein

    Betul apa yang di kata banyak yang taj tahu apa yang terjadi masa sekarang di dalam indusri perikanan. kita kena tipu sahaja dengan bangsa lain kerana bagi meraka tak tahu HALAL dan HARAM juga rukun ISLAM untuk lebih lanjut sila hubungi 0122215397 email : imbuhanpelangi_kiosk@yahoo.com. Terima Kasih.

    [Reply]

  49. azim

    ” ikan keli memerlukan 2 paket makanan untuk membesar seberat 1Kg dari anak benih.”????

    bagi penternak keli secara kecil-kecilan atau besar-besaran, saya mengsyorkan anda menggunakan produk kami yang terbukti mampu meningkatkan kesuburan ikan.
    penggunan amat mudah dan tidak membebankan…
    anda HANYA menambah produk ini dalam diet makanan yang tersedia dengan kadar 0.5% (5kg per metrik tan) daripada jumlah keseluruhan makanan.
    kadar maksima 2% (20kg per metrik tan) mungkin boleh ditambah sejajar dengan pengamalan pengeluaran makanan haiwan yang baik.

    jika anda menggunakan pallet 20kg (1 beg) ini bermakna anda hanya memerlukan 200gram produk ini untuk dicampurkan dalam makanan. berbaloikan….

    ia sesuai untuk semua haiwan peliharaan dan juga sesuai digunakan dalam pertanian…

    sebarang pertanyaan boleh dibuat ditalian 014-8130844 (en.azim) / 014-8130843 (en.zuri) atau email : agro4azomite@yahoo.com

    [Reply]

  50. azim

    pembetulan..
    email kan kepada : agro4azomite@yahoo.com.my

    [Reply]

  51. Alim

    salam..pada semua…btol…mmg byk penternak keli cina ni yg buat mcm tu..
    tp yg peliknya..kenapa diorg nie lg maju pada penternak kecil melayu mcm kita nie…dan satu lagi mslh yg sedang kita hadapi skang ni..ialah kenaikan harga benih keli yg secara mendadak…susah btol…tp di paham kan hal ni terjadi sbb kita dah berjaya menghasilkan makanan organik…jd…kaum cina pulak dah mempelopori benih2 nie…hadoi..susahnya…kalu dpt pun yg 2″ tp 10sen sekor…kalu nak murah kena beli byk…dah le pulak tuh…cepatnya mati menegak benih2 nie….
    kepada kwn2 yang ader masa sila ler…lawat website saya :
    http://www.alimshah-genuine.blogspot.com

    [Reply]

  52. Kelicage

    KURSUS PENTERNAKAN IKAN KELI DI SARAWAK

    Yuran : RM80.00
    Masa : 8.30pagi – 5.30 ptg
    Tempat : akan di beritahu kelak

    KUCHING – 1 May 2009 (Jumaat)
    BINTULU – 3 MAY 2009 (Ahad)

    Sila ke http://www.kelicage.com untuk maklumat lanjut

    [Reply]

  53. syuhairi

    kepada yang tinggal di utara,rebutlah peluang untuk mjadi usahawan.untuk info lanjut sila pergi ke http://syuhairishafie.blogspot.com/. time kaceh…

    [Reply]

  54. Ntahapa2ntah

    Salam,

    errrr… ada nas ke kata Ikan tak leh makan bangkai?? manusia tak leh makan bangkai ada ler… then.. ada nas ke yg menyatakan ikan duk dlm kumbahan haram dimakan??? kalu ada bak mai aku nak tau gak… bukan aper.. tak baik menghalalkan yg haram… begitu juga mengharamkan yg halal… perhaps pernternak cina nie mmg la tak beretika dlm kerja mereka… tp tak la plak haram utk kita makan ikan tersebut… tepuk dada tanya iman…

    [Reply]

    manja keli Reply:

    salam, setahu saya dalam islam binatang yang haram dimakan antaranya yang bertaring contoh harimau, mencengkam cth burung helang dan binatang yng makan benda yang kotor dan memudaratkan seperti biawak maybe ikan keli yang dibela dalm kolam kumbhan dan yang makn bangkai khinzir tergolong dalam geng2 biawak,…..tapi klu yang dibela cara islm dan halal makan pallet(halal) n sayuran sudah tentu boleh makan……sebab tu la moh rmai2 kita bantu penternak2 kecil2lan islam macam saya nie

    menternak nie bukan soal keuntungan sahaja tapi yang diutamakan adalah fardhu kifayah untuk umat islam (tak kira la melayu ker,,india ker ataupun cina janji muslim)

    [Reply]

    Anne Reply:

    Kolam kumbahan tu kan kotor, segala macam najis ada, sedangkan dalam Islam menggalakkan kebersihan n kebersihan itu separuh dari Islam…mai datang dari mana lak kalau dok kolam kumbahan boleh makan?

    Kalau macam tu, kalau pompuan datang haid, kenapa kena mandi wahib n tak leh sembahyang, kira tak sah? Sebab darah tu kotor walaupon datang dari tubuh pompuan tu sendiri…

    Macam tu gak keli yg dok kolam kumbahan n makan bangkai, benda tu semua kotor, bila kotor ianya tak halal n tak sah utk dimakan…kan loji kumbahan n bangkai tu najis…

    dalam Islam kan ada cakap, makanan akan menentukan sikap n kehidupan seseorang…macam kalau makan riba, bagik anak bini makan, hidup tak aman n tak berkat, hati pon jadi lemah n buta, iman pon akan lemah…sama la kalau kita makan benda yang berasaskan pada perkara yg kotor…

    kita tak lah perlu kaji hukum secara mendalam kalau kita agak2 jahil macam saya ni, tapi kita perlu membandingkan dengan hukum2 yang dekat yg senang kita fikir..supaya takdelah tersasar jauh…

    wallahu’allam

    [Reply]

    Anne Reply:

    Typo error *wajib bukan wahib yek..hikhikhik…semangat nak menaip punya pasal :)

    [Reply]

    E-in Reply:

    hang ni bikin kontroversi betoi la…..budak darjah 6 pun paham ni mu yang tingkatan 1…mbak bsabar bebnyak jngan dok sergah semacam pasal nas nas kena diri sendiri

    [Reply]

  55. wanmus

    wsalam..janganlah marah..kan lebih baik kita cari makanan yang disahkan bersih dari segi maknan dan tempah peliharaan. sebab apa yang kita makan akan mencorakkan peribadi kita.. mencari yang lebih baik dalam hidup dituntut dalam agama

    [Reply]

  56. cikoo

    assalamualaikum….
    hai suma…saya dah stat bela keli stakat ni mdal mkn masih lg bwah 0.20 sen
    skarg tgh nak wat mass production.ujikaji dah bejaya…igt derang je bleh jual 1.80, kite pn boleh
    derang pn x pndai sbnrnye dan kite ni plak kurang mengkaji
    sya dah wat kajian dan suma mkanan tu saya buat sndiri…..internet kan ade
    mula2 kena tau nama saintifik keli pastu tgk kndungan pallet dan survey raw material dier

    MCM MANE DAN APE MAKANAN nye….?x boleh la bgtau tp sya dah bgtau kat ats kan mcm mane nak buat kajian,
    apelagi buwat la cepat.nanti bg e mail kat saya….worthmemuch@yahoo.com ok, adios!

    [Reply]

  57. [...] post tentang ikan keli diberi makan bangkai babi, kini timbul pula isu ikan keli bersihkan air kumbahan babi..dan apa lagi, ikan tu dijuallah.. Anda [...]

  58. [...] post tentang ikan keli diberi makan bangkai babi, kini timbul pula isu ikan keli bersihkan air kumbahan babi..dan apa lagi, ikan tu dijuallah.. Anda [...]

  59. muhammad

    [...] post tentang ikan keli diberi makan bangkai babi, kini timbul pula isu ikan keli bersihkan air kumbahan babi..dan apa lagi, ikan tu dijuallah.. Anda [...]

    assalamualaikum…saya jawab, ayam makan dedak tabur kat tanah.ayam berak atas dedak.ayam makan berak dia.anda makan ayam…?ikan keli makan bangkai ayam halal dimakan.ikan keli makan bangkai babi haram dimakan…sebab babi dalam kolam.

    [Reply]

  60. Keli « The Variance

    [...] leave a comment » Kepada penggemar-penggemar ikan keli sekalian, i think you should know this, and this, and this… [...]

  61. keliKlon

    .. selepas membaca cerita dan peristiwa mengenai penternakan ikan keli di sini rasa geli geleman pula nak makan ikan keli. Kawan saya pernah nasihatkan supaya berhati-hati kalau makan ikan keli yang diternak oleh Cina. Katanya segala bangkai, perut ayam, kepala babi(?) yang dapat dikumpulkan dicampakkan ke kolam bagi ikan keli syuru sapde. Kalau tidak yakin ternak sendiri saja. Guna kelongkong (takungan air simen). Saiz kelongkong setinggi 2′ dan 3′ garispusat dapat anda ternak 100-150 ekor ikan. Beri makan dedak palet dengan anggaran 3-4 kg sebulan. Bila nak makan sauk saja untuk dijadikan lauk. Benih ikan keli kacukan saiz 2.5″ boleh dibeli dengan harga 6 sen/ekor. Biasa diternak sehingga 2-3 bulan untuk mencapai saiz sesuai anggaran 7-8 ekor/kg. Jangan dibiar terlalu besar dan panjang menyerupai ular pula. Nak makan pun ‘suspense’.

    Betul kata sahabat di sini. Kalau ikan keli asal Malaysia keli bunga atau keli kayu yang dipancing di sungai memang sedap. Isinya pejal dan agak liat. Kalau keli diberi makan bangkai, isinya lembik dan benyek. Keli bunga dan keli kayu berwarna agak keitaman dan mempunyai corak di badan. Kalau keli kacukan Afrika agak kemerahan hingga hampir keputihan dan banyak membiak di sungai-sungai di Malaysia. Kalau kena lubuknya dan dipancing lumayan tangkapanya.

    Wallahu’alam

    [Reply]

    E-in Reply:

    Tahniah!…. anda berpengetahuan sedikit sebanyak tentang keli….

    betul la tu.Cuma nak tambah dan untuk pengetahuan keli yang di ternak dalam kolam biasa or yang tedapat di sungai sungai di Malaysia sememangnya mempunyai rasa yang sedap dan manis. Ini adalah kerana ia hidup dipersekitaran semulajadi.Sumber mineral dan galian yang terdapat pada tanah dan rumput rumpai menambah keaslian rasanya…. tak caya….mai cuba…g pancing or beli direct kekolam….. mestila usahawam muslim..

    [Reply]

  62. wanmus

    @keliKlon: terima kasih saudara kerana sudi berkongsi pandangan. saya tak tahu pulak nama keli ni, just tau ade beza kaler je..hehe

    [Reply]

  63. km

    Sallam..Kepada orang Melayu Islam Malaysia..Saya ingin meberi sedikit komen berkeneen dengan adap permakanan bagi Orang Melayu.
    Walaupun Saya duduk di luar..Saya amat komited dengan nasib orang Melayu Di Malaysia.Berkenaan dengan pengalaman yang di tempuhi oleh saudara kita adalah kadang kala adalah benar.Tetapi perkara ini telah ujud sejak dulu lagi.Semasa Kawasan Rawang Selangor Belum .lagi di Jadikan kawasan Perumahan.Ketika itu saya selalu pergi memancing setiap ada kelapangan.Biasanya untuk menjimatkan cost.Ikan Keli dan Thalapia lebih senang di ternak dengan memberikan sisa sisa bahan buangan. Tetapi yang aneh nya apakah.. tiada mana mana jabatan yang bertangungjawab untuk memantau perkra ini.Yang nyatanya..sebagai Masyarakat Melayu Malaysia marilah kita bersatu dalam memilih product makan kita.Kita ada pilihan dengan membeli terus dari pusat penternakan yang di jalankan oleh Bumiputera kita.Kita telah Berjaya mendidik Siswazah tani kita Yang Berjaya mencipta Biotechnology untuk permakanan Ikan Keli dengan Betul dan Halal.Kenapa harus kita terus jatuhkan hukum untuk menjatuhkan nilai nilai murni usaha Siswazah tani kita di dalam mencipta bermacam macam product pertanian untuk kesejahteraan pengguna Islam Di Negara ini.
    Usahkan Ikan Keli sahaja yang di Jadikan Isue.Makanan yang di pesan Di FOOD COURT di pusat membeli belah di Negara Kita adalah 90% milik orang orang China.Hanya pengendalinya sahaja dari Indonesia atau pun orang Melayu.Pemilik pemilik gerai tersebut puratanya ada beberapa Chawangan Restaurant Yang ada menjual Daging Babi dan sebagainye. Setiap pagi mereka akan menggunakan kenderaan yang sama untuk kepasar membeli sayuran dan sebagainya.Dan kenderaan yang sama digunakan untuk membahagikan barabgan barangan ini ke Outlet..Chawangan mereka termasuklah ke outlet yang saudara dan keluarga menikmati hidangan lazat pada hujung minggu..Saya pernah melihat sendiri sayur sayur yang ada didalam kenderaan tersebet di cemari dengan darah Babi…sila renungkan sejenak…

    [Reply]

  64. wanmus

    @km: Sebenarnya perlu ramai lagi penjual dan pengedar dari golongan Melayu supaya dapat kita sahkan kehalalan sesuatu produk tersebut.

    [Reply]

  65. din

    Memang btol…orang yang Warak akan memilih apa yang bakal mereka makan….Bukan memilih apa yang sedang dimakan…Akhir zaman memang macam ni…Mari kita tegakkan kebenaran…

    [Reply]

  66. ibnu_yusf

    Salam,

    Selamat Hari Raya Aidilfitri
    Saya terpanggil untuk memberi pendapat serba sedikit tentang ikan keli, setelah terbaca artikel ini.
    Pendapat sahabat sahabat yang lain mengenai hasil ternakan keli oleh bangsa bukan islam tidak dapat kita sangkalkan lagi.
    Tetapi bagi penternak Melayu Islam, masih lagi kenal akan hukum halal haramnya. Memang benar, bukanlah susah sangat untuk menghasilkan makanan untuk spesis ikan ini. Cuma, bagi sesetengah penternak masalahnya mungkin faktor masa dan kos bagi menghasil makanan keli tersebut. Walaubagaimanapun stok makanan masih banyak dipasaran, bergantung kepada kesuaian serta keperluan Food Conversion Ratio(FCR) ikan peliharaan kita.
    Saranan saya, gunakanlah makanan Pelet, Organik atau seumpamanya, yang sedia ada dipasaran, atau yang dijual oleh sahabat sahabat penternak yang lain. Insyallah tidak mungkin akan rugi, memandangkan standard protein dalam makanan yang mencecah 30% – 50%, sudah cukup berbaloi untuk tumbesaran ikan, berbanding bangkai bangkai ayam atau itik dan kita sendiri tahu implikasinya.
    Selain daripada itu, selalulah berhubung dengan pegawai perikanan untuk mendapat latihan dan khidmat nasihat, kendalian kursus adalah percuma, cuma perlu melangkah untuk pergi mendaftar sahaja.
    Sehingga kini masih lagi ada subsidi jualan untuk spesis ini, lebih kurang RM 0.57 /per kg. (kena rujuk pegawai akuakultur untuk pertanyaan.) Jadi, kita sememangnya sudah jimat atau tidak langsung mengeluarkan kos untuk makanan ikan tersebut.
    Apa yang perlu bagi kita semua sebagai bakal penternak ialah Perancangan dan Penelitian yang rapi sebelum menceburi bidang ini.
    Saya bersama 2 orang sahabat mempunyai karier yang sangat berbeza dari dunia agro, serta bukanlah penternak ikan keli sepenuh masa, bermula dengan ternakan ikan ketutu pada awalnya, kemudiannya beralih kepada penternakan keli untuk ikan air tawar ini. Apa yang kami lakukan adalah untuk mencari kepuasan dari hasil yang kami usahakan, belajar menangani masalah dan mencari pengalaman selain mendapat produk yang Insyallah 100% halal.

    [Reply]

  67. Yatie

    Salam..

    Saya ada mengusahakan ternakan ikan keli secara kecil2an..dan insya-Allah dijaga dengan baik oleh ibu dan bapa saya di kampung..sekiranya ada yang berminat untuk mendapatkan ikan keli bolehlah menghubungi saya : yatieak@yahoo.com

    [Reply]

  68. kelisabah

    Assalammualaikum semua, sungguh kesal juga bila mendengar keli yang diternak dalam air kumbahan babi dan makan bangkai ni, Masya Allah tak beretika langsong !! semoga Allah akan melakanat kepada mereka yang menipu dalam bisnes. Sebenarnya ikan keli ini adalah ikan yang berkhasiat tinggi terutama sekali mengandungi DHA untuk perkembangan otak. Di sini saya ingin mencadangkan kepada orang-orang islam yang memang gemar makan ikan keli, kalau boleh kita sbotaj bisnes orang cina yang tidak beretika ni, jangan beli langsung dengan orang cina dan dapatkan info yang tepat (minta yang pakar) tentang perbezaan ikan keli yang makan bangkai dan yang makan pallet (buat kajian). Saya sendiri akan try buat kajian mencari perbezaannya Insya Allah. Lagi satu, usahakanlah untuk beli terus dari ladang supaya kita nampak sendiri siapa pengusahanya, bagaimana rupa bentuk kolam, bagaimana makanannya dan sebagainya agar tiada keraguan. Dapatkan alamat penternak di tempat anda. Kepada pengusaha ikan keli orang melayu, JANGANLAH pula nak ikut macam orang cina pula nak kaut untung tanpa hirau halal haram. Semoga segala penipuan akan terbongkar dan semoga bisnes ikan keli akan dimonopoli oleh umat islam yang beretika di Malaysia dan seluruh dunia insya Allah. SELAMAT MENIKMATI HIDANGAN IKAN KELI YANG HALAL.
    My blog: http://kelisabah.blogspot.com

    [Reply]

  69. musajumat

    Salam…

    Kalau ikutkan calculation saya, untung ternak ikan keli nie.. saya dah ternak dan boleh jual dengan harga 2.80 hidup dan 3 hinggit dah siap siang.. Kenapa selalu orang cakap rugi?? Sebabnya kita berkira makan.. Sebenarnya makanan ikan keli nie kalau dihitung secara puratanya cuma dalam 35 sen dari kecil ( 3 inci ) sampai boleh dimakan.. Siapa yang nak makan ikan keli yang beratnya sekilo seekor?? Kita paling makan pun yang beratnya 250gram sekilo.. Sekilo tu dah kategori induk yang bleh di jual dengan harga 20-30 ringgit seekor..

    [Reply]

    norlaila Reply:

    salam musajumat…..
    betul ker calculation awak 2….jgn kira atas kertas jer….
    ternak dulu baru tau untung ker rugi….

    [Reply]

  70. Afnan

    Untuk info semasa, pasaran, ebook & apa saja berkaitan penternakan keli serta berminat untuk mendapatkan benih & induk keli dengan harga yang berpatutan, sila layari http://bisneskeli.esq2u.com/..

    Kami juga mengedar anak benih keli di sekitar Lembah Kelang, Negeri Sembilan & Melaka..100% syarikat hak milik bumiputera..

    [Reply]

  71. Siti

    Kunjungi booth 25, di PWTC, Event Asian Pasifiq Aquaculture.
    Konsortium Akuakultur Malaysia Sdn Bhd.
    Peluang perniagaan berasaskan produk ikan keli.

    JANGAN LEPASKAN PELUANG KEEMASAN INI!!!

    3-6 NOV 2009, BOOTH 25, PWTC

    [Reply]

  72. aman

    Askum. sy bercadang nak invest ternak ikan keli. Modal 3.5k satu musim. Untung 2.5k dan x perlu buat keja. semua kja dibuat oleh tuan kolam. Tapi logik ke plan ni? Kalau ada sesiapa yg ada pengalaman dlm bidang ni tlg bisik2 kat sy sebelum sy termakan janji manis tuan kolam tersebut. tlg lh yek!

    [Reply]

    wanmus Reply:

    Rasanya awak boleh bertanyakan pakar keli yang terdapat di post saya di : http://wanmus.com/iklan-penternakan-ikan-keli.html

    [Reply]

  73. MIE

    keli utk dijual chukai kemaman melayu punyer

    [Reply]

    wanmus Reply:

    maaf, tersilap tempat ni..untuk iklan beli/jual ikan keli, sila ke http://wanmus.com/iklan-penternakan-ikan-keli.html
    atau post anda akan di delete.

    [Reply]

  74. musajumat

    Salam… Apa kata saudara WanMus mempengerusikan satu jaringan pemasaran ikan keli halal melalui web nie.. Maksudnya, kita akan lantik sesiapa saja yang ada bela ikan keli. Maksud saya, kita menjadi satu gagasan penternak, & pembekal ikan keli dan peralatan berkaitan. Saya tengok orang kita nie PANDAI AJE CAKAP.. Buat kerja, habuk pun takde nilainya.. Apa pendapat Wanmus??? Saya baru saja hantar ikan keli.. 200 kg.. Huhuhu.. TAk cukuplah..

    [Reply]

    wanmus Reply:

    wsalam..hoho..maaflah, saya bukan core dalam bidang ni. saya hanya blogger yang menyediakan platform untuk penternak dan pengedar berjumpa secara online dan seterusnya berbincang mengenai peluang perniagaan bersama. Maaf sekali lagi, sebab saya tak cukup ilmu untuk terlibat lebih lanjut bab-bab ni..tapi kalau nak jadikan satu pusat jaringan untuk bersama, itu satu idea yang bagus dan bernas.

    so setakat ni, pembeli, penternak dan pengedar boleh saling berhubung dan meluaskan pasaran di post khas saya di http://wanmus.com/iklan-penternakan-ikan-keli.html

    Terima kasih

    [Reply]

  75. syah

    kami menawarkan KONTRAK PENTERNAKAN ikan KELI untuk negeri KELANTAN DAN TERENGGANU sahaja.

    benih ikan keli 10 000 ekor
    palet 25 guni
    kanvas 2 unit
    kerangka 2 unit
    bokashi organik 5 unit
    tali dan pemasangan
    penghantaran
    buku panduan PENTERNAKAN (BUKU)

    RM 4 950.00

    HARGA BELI BALIK RM 3.60KG

    019-5144239 syah ( PUSAT : setiu dan KB )

    [Reply]

  76. wanmus

    telah dipindahkan ke bahagian iklan penternakan ikan keli..maaf, sebab salah tempat post yer. dipindahkan ke http://wanmus.com/iklan-penternakan-ikan-keli.html

    [Reply]

  77. khairuddin

    salam..saya setuju dgn pendapat anda sama2lah kita membenteras ikan keli cina yg makan bangkai ayam..saya sebagai pengusaha ikan keli salai sentiasa pastikan yg halal utk orang islam…berminat ikan keli salai hubungi saya DIN 019 6424683

    [Reply]

  78. Anne

    Err, nak menyampuk, fakta dalam artikel di atas adalah BENAR, sebab kat tempat sy ni pon, orang cina bela dalam loji kumbahan n p jual lepas besar…maaf tak leh bagitau tempat sy kat mana sebab melibatkan pihak2 BESOR2 belaka..hehehehe

    [Reply]

  79. hidayat

    kepada penternak sila gred ikan anda seminggu sekali, pastikan air kolam/tangki bersih. terima kasih.

    kepada pembeli ringan2 mulut tanya.

    [Reply]

  80. adie

    Salam rakan-rakan.
    Saya amat tertarik dgn tajuk artikel ni. memang kita tidak nafikan keli adalah spesis yang dimaksudkan demikian. Namun saya tetap yakin, kini penternakkan keli sudah dikomessilkan dgn pelbagai kaedah. Jadi sama-samalah kita sebarkan berita/info bukan sahaja sekadar untuk peringatan. Namun bagi orang yang berkepala usawahan, ini adalah salah satu inprirasi mereka untuk memajukan industri ini. Ini kerana saya yakin, kerajaan dengan kerjasama pihak universiti banyak menjalankan kajian-kajian dalam memajukan industri ini.

    Cadangan:
    Kalau lah tuan admin dapat sediakan platfom yang mantap supaya dapat jadi rujukan online secara menyeluruh tentang keli bersih dan halal ni. mungkin mudah untuk kami membelinya.

    [Reply]

  81. simieY

    terima kasih kerana sudi berkongsi.

    [Reply]

  82. umi

    mujur la kawe x suka ikn keli cuma berminat nk pelihara n jual jee…

    [Reply]

  83. izzkalim

    Tq 4 info..
    aku masa kat kampung, klu nk makan ikan keli, p tangkap kat sawah padi jer..

    [Reply]

  84. yeehaaaaa!

    dah berkilo-kilometer aku makan,tak bagitau awal awal?
    masaklemakciliapi,masaksambal,goreng,bakar,makanmentah,macammacamlagilah.

    [Reply]

  85. daus

    saya penternak juga..dan juga pembekal benih ikan dan makanan ikan pallet keluaran bumiputera..byk dah cite dgr pasal penternak cina bg makan perot ayam atau ayam mati…utk mengatasi nya, pada saya kite kena buat product hiliran atau product berasaskan ikan keli..klu nk jual ikan segar..mmg takleh nk lawan cina.. kena jual kat restoran atau kedai2 je…tp kalau keli diternak di dalam kolam tanah, tahap pemakanan ikan leh dikurangkan hampir sebanyak 50%(jika menggunakan pallet)…

    *syarikat kami mengilang makanan ikan pallet sendiri.product keluaran bumiputera.harga lebih rendah.berminat call 0123601230.

    [Reply]

  86. Wan

    saya mmg suka sgt makan ikan keli tak kira apa cara masakah skali pun. oleh sebab itu, saya memelihara sendiri ikan keli di rumah hanya untuk tujuan belajar dan makan sahaja, setakat ni takjual lagi kalau bg kat sedara mara tu ada la. ikan keli peliharaan sendiri mmg terjamin la bersih sbb kita tahu apa makanan yang kita beri ikan keli itu makan…. keli saya hanya beri dedak dan palet dan juga kadang2 habuk roti dari kilang roti kawan, selain dari itu tidak sesekali.

    [Reply]

  87. mat

    Saya ingin berkongsi pengalaman saya sebagai mahasiswa sarjana di sebuah ladang akuakultur tempatan yang memelihara ikan keli (Clarias gariepinus)dan juga pelbagai ikan lain seperti marble goby dan ikan tilapia (Oreochromis niloticus. Walaupun penternak ini dimiliki oleh kaum Cina, setahu saya ikan keli ini tidak diberi makanan seperti bangkai ayam malah diberi makanan komersial iaitu pellet soya untuk meningkatkan kandungan protein ikan keli. Saya masih menjalankan kajian terhadap tabiat pemakanan ikan keli dan mendapati ikan keli yang kecil tidak sesuai diberi makanan yang berlemak dan kebanyakkan ikan keli yang diberi makanan yang kandungan lemaknya yang tinggi seperti sotong akan dijangkiti penyakit dan mati. Oleh yang demikian, diharapkan orang ramai jangan membuat spekulasi dan tomahan yang tidak berasas. Jika ada yang ternampak cara penternakan yang tidak sihat ini. Sila laporkan perkara ini kepada pihak berkuasa kerana melalui ujian yang dijalankan di makmal, tabiat makanan ikan dapat dikenalpasti. Saya tidak menafikan bahawa adanya kemungkinan pengusaha yang ingin mengaut keuntungan yang lebih tinggi tetapi kos menggunakan pellet adalah sangat rendah dan untuk menternak ikan keli dari benihnya memerlukan lebih daripada bangkai ayam. Sekian.

    [Reply]

  88. bear's cabin sdn bhd

    assalaamualaikum,
    sy ingin kongsi siket crite ternak keli, sbb sy kompeni ternak ikan air tawar. ikn keli bukan tengok pada warna hitamnya. sebab kalo keli untuk akuakultur hari ni, dah dikacuk antara keli kampung (kayu) dengan keli afrika. tujuannya? keli kayu sedap, tapi lambat besar. keli afrika cepat besar tp x sedap isiknye. jadi, kacukan ni kadg2 menghasilkan baka yang warnanya kelabu/tompok/hitam. kalo yg hitam betul adelah keli kampung, dan kalo keli yg betul2 hitam dan besar, itu yg bermasalah (rujuk di atas, keli kmpung sush besar tp bile org jual jadi sgt besar n murah, y??). petua sy untuk pelanggan sy, jgn sekadar tgk lemak, tengok jugak warna bahagian perut. keli yang makan dengan bersih perutnya putih kemerahan dan hanya berlemak di bahagian bawah kepale, badannya pejal. berat standars keli yang mkn ikout aturan adalah antara 160g-250g shaja. keli yang terlalu besar akan dikeluarkan dan dijual sebagai induk, bukan untuk mkanan. harga keli yang bersih sekitar RM 4.30 (borong) dan RM 6-RM7 (runcit) kalau bawah dari RM4, brkemungkinan mkn perut ayam atau non-halal punye sumber. kami pnternak yg jaga sumber halal banyak terseksa dengan tokey2 yg bg mkn bangkai/kotor. setuju dengan Mat, benih kecil keli memrlukan zat secukupnya (untutk tujuan jualan) maka pallet No. 1 adlah sumber utama, mknan kotor hanya digunekan sesetengah pihak dlm peringkat penggemukkan setelah ikan mncapai size 5 inch.

    [Reply]

  89. im

    salam, kte sebagai org islam mmg wajib untuk memastikan ape yg kte makan tu dr sumber2 yg halal, jd sbelom bli ikan keli2 better tnya la dgan org2 yg berpengalaman untuk menentukan kehalalannya….
    sy bermnat gak nk join ternakan ikan keli ni,tp sy student lg…blh ke sy join,ternakl ikan keli ni perlukan bnyk masa ke nk spend…klo de pape maklumat hrap email kn kat sy ” imranwear@yahoo.com“…..

    ingin tahu…

    [Reply]

  90. ye[n]

    kotor nye…week….nanti sye dh x lgi mkn ikan keli…baik kt kampung saye…dh lh bersih besaR lak tu…

    [Reply]

  91. wan

    tahniah wanmus.. stidak2nya trbgkar juga rahsia prternak yg xhirau halal&bersih ni, yerlah cina tu apa diorg hiraukan, cme bimbang takut yg muslim pun ada yg ikut gaya cina. sy brpndpt semua pihak wajib ambil berat hal ni. lbh2 lg kedai makan, jgn lihat harga murah yg ditawarkan, tp kalau bleh g tgk tmpt ternak diorg sblm ambik keli diorg. sy pun pternak baru keli ni, sy bg pallet, ikan bilis + sayuran pd ikan sy. kos utk bela mmg tinggi, jadi sy xtolak pd pmborong terus pd kedai makan. alhmdlillah Allah tlg dptkn sy pasaran, sy pun rasa puas hati dpt sdikan produk yg halal, bersih dan brkhasiat pd org ramai.

    [Reply]

    wanmus Reply:

    walaupun kita tak mampu nak tunjuk pada dunia, paling kurang 0.0001% pun jadi lah..

    [Reply]

  92. ajanur

    bukan ikan keli saja, tapi ayam pon mcm tu, lembu pon ada yg mcm tu, ikan laut mcm kerapu dan siakap pon mcm tu.

    [Reply]

  93. aryun sagih

    as’kum…kepade sesiapa yg nak ikan keli konfem halal dengan harga rm3.50(ambik sendiri) sekilo..boleh berurusniaga terus dengan owner..en.ramlee(013-3470485).area klang(taman sentosa)

    [Reply]

  94. miss ell

    Tangkap sendiri lah ikan tu…mesti terjamin tanpa was-was…

    [Reply]

  95. MMILAH

    SYA PUN ADA BELA IKAN KELI TAPI BAGI MKM PALET @ ROTI @ KANGKUNG X ADALAH SMPAI NAK BG BANGKAI APA2 BINATANG PUN.WALAUPUN SYA ADA BURUNG PUYUH N AYAM KAMPUNG

    [Reply]

  96. hassim

    terima kasih kerana maklumat yang berguna…. semua yang dipaparkan oleh bloger ni mmg betul…. saya juga pernah lihat ada orang kita bagi makan perut ayam yang di ambil percuma dari pasar yang sudah berhari hari untuk ditabur ke dalam kolam keli…. hantam saja lah… menjawablah esok.

    [Reply]

  97. junaidi

    en wanmus,berapa lama proses pbesaran keli kalau hanya bg mkn ubi kayu+daun ubi+hampas kelapa+pellet=kisarkan, pastu baru bg makan keli?

    [Reply]

    wanmus Reply:

    masalahnya janganlah pikirkan keuntungan je sampai ketepikan halal haram. Islam tak menghalalkan cara..

    [Reply]

  98. Redha

    Sy asal sarawak. baru merasa ikan keli kat johor. rupanya ikan keli sedap:)kat sarawak x pernah mkn keli sbb yg ternak dan jual bukan islam. patin kolam mmg sy tak makan sbb kat sarawak org bukan islam juga yg bela. mereka kasi mkn najis b***. kolamnya terbuka kat tepi jln jer jd boley nampak x pyh nk sekodeng. huhu…
    sy tak tahu la plak ikan keli juga begitu caranya kasi makan. semoga Allah ampunkan sy. rasa cam nak robek jer kulit badan ni. nasib baik ada artikel ni mcm mana nak tahu cara tengok ikan keli halal. klu tak asyik terliur jer tengok keli besar2 digoreng.
    ( sy tak pernah beli hidup sbb x reti buat)
    klu mcm ni sy ingat nk bela sendiri la ikan keli letak dlm tong.

    [Reply]

    wanmus Reply:

    kalau boleh bela sendiri, baik bela sendiri je..ikan keli ni senang je nk bela..kejap je dah besar

    [Reply]

  99. hassan

    Kalau ikutkan betul2, sebenarnya bukan keli saja, suma jenis ikan yg kita makan (terutama yg liar) makan macam2.. cth serangga, bangkai, cacing dll

    misalnya ikan laut. nelayan tangkap menggunakan pukat, ikan liar makan mcm2.. tapi kita tetap berselera memakannya.. n jadikan produk spt keropok, dsb..

    isu tentang ikan keli liar memakan najis manusia itu bkan baru, ia dah berzaman dari nenek moyang kita, kita yg x sedar… cuma bila kita baru perhati n terlalu memikirkannya, kita mula naik mual..

    Tapi, kuasa Allah telah merubah apa yg dimakan ikan itu menjadi dagingnya yg halal dimakan manusia.. ibarat sayuran yg diberi baja tahi ayam.. subur dan segar.. subhanallah..

    namun mencari yg baik itu fardu, n kita ada kuasa utk pilih apa yg baik..

    wallahualam

    [Reply]

  100. razis

    sememangnya ini adalah tektik penternak cina bagi mengurangkas kos penternakkan yang tinggi. sebab tu penternak melayu tak dapat nak saingi harga penternak Cina.

    [Reply]

  101. lin azlina

    Uish!ni yang jadi xselera nak makan ikan keli doh…tapikan mmg betul jugak ada dengar kaum cina guna kumbahan tuk tanaman diorg..tp xsangkala pulak tuk penternakan pun yer…
    xnk makan dah ikan keli…

    [Reply]

  102. budak mengong

    ikan cleaner lah cam neyh,,bkn ikan keli dah law cm neyh…

    [Reply]

  103. mhnizam

    ikan keli sedap dimakan….tu kalau tokey ikan tu bagi makan ayam kalau dibaginya khinzir cmne?diorg ni tau untung jek

    [Reply]

  104. Ronaldmohoni

    Sepanjang hayat saya. Tak pernah makan ikan keli ternak. Masih ingat dizaman kanak-kanak. Pasang perangkap ikan kat sungai sebelah sawa padi(bukan tali air). Umpannya, ubi kayu atau buah kelapa tua. esoknya, berpuluh ekor diperolehi.

    [Reply]

  105. mr IQ

    sudah ada fatwa mengenai ikan keli ni… sila baca di link ini… http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/status-kesucian-ikan-yang-diberi-makanan-tidak-halal. semoga berjaya :)

    [Reply]

  106. Yiedpozi

    Yied tak pernah pun makan ikan keli.. Sekali pun tak.. Huhu..

    [Reply]

    akuorgkmpng Reply:

    knpa yied? mmg jnis x mkn ikan darat ka?

    [Reply]

  107. wak jawa

    Kepada Penternak, atau Individu yang ingin Menyertai Kursus Perikanan, Boleh Hadir Ke Kursus Anjuran High Tebh Aquaculture.
    Kelebihan :
    1- Pemberi ceramah telah Berpengalaman lebih 20tahun dalam bidang Perikanan.Juga Menjadi Penasihat Kpd Jabatan Perikanan.
    2- Tempat Yang Selesa dan Lengkap dengan Peralatan untuk Praktikal.
    3- Belajar Tiori dan Praktikal.
    4- Makan Minum, Nota, Penginapan dan Sijil disediakan.
    5- Bayaran Yang Cukup Murah RM450/seorang

    Untuk Tempahan sila Hubungi 013-3399225-En.Amin

    Diadakan Setiap Bulan dan Maksimum peserta 20orang/ siri

    [Reply]

  108. masbahudi

    biasa la bro..

    berniaga cara haram nie da menjadi kebiasaan kepada penternak yang tak tau hukum halal dan haram dalam agama..

    so banyak bersabar laa.. take care..
    tq salam

    [Reply]

  109. keli oh keli

    MAKANAN IKAN KELI JIMAT KOS!!!

    Dapatkan bekalan terus dari kami :

    Makanan ikan keli HANYA RM 1 per KG.
    ……1 beg 25 kg = RM 25

    Kompleks Pengumpulan Ladang FAMA,Merbau Kudung,13800 Sungai Dua,Pulau Pinang.

    hubungi:0174684551(Mus)

    [Reply]

    abuhassan omar Reply:

    Bro, bagilah maklumat lengkap, apa jenisnya (makan anak, besar dsb) hantaran keluar negeri PP macamna

    [Reply]

  110. abuhassan omar

    wahai penternak ikan keli!

    pasaran sekarang, kita jual RM 3.++/kg
    peraih jual RM 8.00

    kita cadang jual ikut saiz
    anak kecik 2 1/2 in – 12 sen
    3/4 in – 20 sen
    5/6 in – 30 sen
    berat 5/6 ekor/kg – RM 1.00/ekor
    berat 4 ekor/kg – RM 1.25/ekor
    berat 1 ekor/kg – RM 3.20/ekor

    benih induk keli – RM 15.00/kg

    [Reply]

  111. asrul

    mr abuhassan omar, mahalnye harga benih tu…kualiti ok kerr???nanti masuk kolam semua ko ade ganti takk???

    harga 3″ pun bawah sposen

    [Reply]

  112. naimi

    tq for your info….

    [Reply]

    wanmus Reply:

    sama-sama beringat :)

    [Reply]

  113. fauzi

    wah, baru jumpe artikel ni. terima kasih daun keladi

    [Reply]

  114. mohd apih sudin

    saya nie jual ikan keli..tapi bukan hk ternakan kolam..saya tangkap yang liar..keli limbat..sape nk beli boleh hubungi saya sudin 0145150398

    [Reply]

CommentLuv badge